Marimekko jatkaa laajentumista Aasiassa – tulos heikkeni

Tekstiili- ja vaatetusalan yhtiö ennakoi liikevoiton laskevan viime vuodesta.

talous
Marimekon myymälä Hong Kongissa.
Marimekon myymälä Hong KongissaMarimekko

Designyhtiö Marimekko aikoo edelleen lisätä myymälöidensä määrää Aasian ja Tyynenmeren alueella. Kuluvana vuonna yhtiö on laajentanut Bangkokiin ja Singaporeen sekä Lähi-idässä Dubaihin. Marimekolla on yhteensä 150 myymälää, joista valtaosa sijaitsee Suomen ulkopuolella.

Marimekon liikevaihto oli vuoden toisella neljänneksellä 23,4 miljoonaa euroa. Liikevaihto kasvoi seitsemän prosenttia viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä laski 0,3 miljoonaan euroon.

Yhtiön mukaan tulosta painoivat muun muassa tukkumyynnin katteiden lasku sekä kasvaneet markkinointikulut. Marimekko arvioi, että yhtiön koko vuoden liikevoitto laskee viime vuoteen verrattuna.

Marimekolla on yhteensä 150 myymälää eri puolilla maailmaa. Suurin osa myymälöistä sijaitsee Suomessa, Pohjois-Amerikassa ja Aasian-Tyynenmeren alueella.