Kouvolan mittava logistiikkahanke jäi ilman EU-rahaa

Kaupunki haki EU:lta euroja Tehola-Kullasvaara -alueen kehittämiseen, mutta hakemus jäi rannalle. Uusi mato on kuitenkin jo koukussa.

Kouvola
Liikennemerkki Kullasvaaran logistiikka-alueen maiseman edessä
Kullasvaarassa ja Teholassa toimii noin 90 yritystä.Juha Korhonen / Yle

Kouvolan suunnitelmat mittavasta logistiikka-alueen kehittämisestä ovat kokeneet kolauksen. Kaupunki haki EU-rahaa Tehola-Kullasvaara -logistiikka-alueen kehittämiseen, mutta hakemus ei mennyt läpi.

Jos hakemus olisi hyväksytty, Kouvola olisi saanut enimmillään 11 miljoonaa euroa tukirahaa logistiikkahankkeen suunnitteluun ja toteutukseen.

Kouvolan kaupungin edunvalvontapäällikkö Petteri Portaankorva uskoo, että yhtenä suurena syynä hakemuksen hylkäämiseen ovat EU:n ja Venäjän viileät välit, jotka vaikuttavat myös tavaran liikkumiseen.

Kirvestä ei ole kuitenkaan heitetty kaivoon, sillä Kouvola aikoo hakea tukea uudestaan seuraavalla hakukierroksella. Seuraavan haun aikataulusta kaupungilla ei vielä ole tarkkaa tietoa. Todennäköisenä kuitenkin pidetään, että haku järjestettäisiin ensi vuonna.

Suunnitelman tarkoituksena on luoda Tehola-Kullasvaaraan kansainvälisen mittaluokan logistiikkakeskus. Logistiikkakeskus olisi osa suurempaa kokonaisuutta, jossa Haminan ja Kotkan satamat syöttäisivät Kouvolaan esimerkiksi kontteja rekoilla ja junilla. Kouvolassa konteista koottaisiin suurempia junakokonaisuuksia, joita ajettaisiin säännöllisesti esimerkiksi Kouvolan ja Venäjän välillä.

Hankkeen kustannusten kokonaismittaluokaksi on arvioitu noin 200 miljoonaa euroa. Kaupungin osuus tästä olisi noin 49 miljoonaa euroa. Loppurahan on määrä tulla alueeseen sijoittavilta yrityksiltä.

Ensimmäisessä vaiheessa logistiikka-alueelle rakennettaisiin intermodal-terminaali, jossa lasteja siirrettäisiin kumipyöriltä juniin ja toisin päin.