Pelastajat muistuttavat autoilijoita vauhdin hidastamisesta onnettomuuspaikkojen kohdalla. Pohjois-Savon pelastuslaitoksen palotarkastaja Marko Marjoniemi antoi kaasutteleville kuskeille terävää palautetta Facebookissa (siirryt toiseen palveluun), ja kirjoitus on lähtenyt leviämään.
Kirjoituksessa ripitetään autoilijoita muun muassa tähän tapaan: "Mihin ihmeessä teillä on niin kiire ettei voi edes hetkeksi hiljentää ajonopeutta, että palomiehet ja ensihoitajat voivat tehdä työtänsä turvallisesti?"
– On huolestuneesti keskusteltu ensihoitajien kanssa siitä, että vaikka paloautot ja ambulanssit ovat hälytyslaitteet päällä kolaripaikalla, siitä ajetaan vain ravakasti ohitse, Marjoniemi taustoittaa kirjoitustaan Yle Savolle.
Virheeseen ovat syyllistyneet myös ammattiautoilijat: Marjoniemi kertoo tapauksista, joissa rekat ovat pyyhkäisseet vauhdilla muutaman metrin päästä onnettomuuspaikalla työskennelleestä pelastajasta.
Ongelmia on tullut varsinkin silloin, kun onnettomuuspaikalle ei ole ehtinyt tulla riittävästi miehitystä liikenteenohjauksen järjestämiseen.
– Ei me siellä huvikseen olla, vaan ihmishenkiä pelastamassa. Turvaliivit on, mutta tilannenopeutta kannattaa kuitenkin pudottaa ja ohittaa paikka turvallisesti.
Mikä sitten on sopiva nopeus onnettomuuspaikan ohittamiseen? Se riippuu olosuhteista. Pohjois-Savon pelastuslaitoksen päivystävän palomestarin Antti Korhosen mukaan 20–30 kilometriä tunnissa on maksimivauhti, jos onnettomuuspaikalla on liikenteenohjaus.
– Toisaalta sitäkin tapahtuu, että moottoritien pohjoiseen menevällä kaistalla ajavat hiljentävät, kun etelään menevällä kaistalla raivataan onnettomuuspaikkaa. Siinäkin on lisäkolareiden vaara, kun hiljennellään ja katsellaan, mitä toisella kaistalla tapahtuu, Korhonen miettii