1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Pelastaja avautui autoilijoiden käytöksestä kolaripaikalla: "Ei me siellä huvikseen olla"

Liian kovaa vauhtia onnettomuuspaikan ohi ajavat autoilijat hermostuttavat pelastajia. Jos kolaripaikalla on liikenteenohjaus, tuntivauhti pitäisi laskea mielellään 30 kilometrin alle.

Kotimaan uutiset
Ambulanssi hälytysajossa.
Yle

Pelastajat muistuttavat autoilijoita vauhdin hidastamisesta onnettomuuspaikkojen kohdalla. Pohjois-Savon pelastuslaitoksen palotarkastaja Marko Marjoniemi antoi kaasutteleville kuskeille terävää palautetta Facebookissa (siirryt toiseen palveluun), ja kirjoitus on lähtenyt leviämään.

Kirjoituksessa ripitetään autoilijoita muun muassa tähän tapaan: "Mihin ihmeessä teillä on niin kiire ettei voi edes hetkeksi hiljentää ajonopeutta, että palomiehet ja ensihoitajat voivat tehdä työtänsä turvallisesti?"

– On huolestuneesti keskusteltu ensihoitajien kanssa siitä, että vaikka paloautot ja ambulanssit ovat hälytyslaitteet päällä kolaripaikalla, siitä ajetaan vain ravakasti ohitse, Marjoniemi taustoittaa kirjoitustaan Yle Savolle.

Virheeseen ovat syyllistyneet myös ammattiautoilijat: Marjoniemi kertoo tapauksista, joissa rekat ovat pyyhkäisseet vauhdilla muutaman metrin päästä onnettomuuspaikalla työskennelleestä pelastajasta.

Ongelmia on tullut varsinkin silloin, kun onnettomuuspaikalle ei ole ehtinyt tulla riittävästi miehitystä liikenteenohjauksen järjestämiseen.

– Ei me siellä huvikseen olla, vaan ihmishenkiä pelastamassa. Turvaliivit on, mutta tilannenopeutta kannattaa kuitenkin pudottaa ja ohittaa paikka turvallisesti.

Mikä sitten on sopiva nopeus onnettomuuspaikan ohittamiseen? Se riippuu olosuhteista. Pohjois-Savon pelastuslaitoksen päivystävän palomestarin Antti Korhosen mukaan 20–30 kilometriä tunnissa on maksimivauhti, jos onnettomuuspaikalla on liikenteenohjaus.

– Toisaalta sitäkin tapahtuu, että moottoritien pohjoiseen menevällä kaistalla ajavat hiljentävät, kun etelään menevällä kaistalla raivataan onnettomuuspaikkaa. Siinäkin on lisäkolareiden vaara, kun hiljennellään ja katsellaan, mitä toisella kaistalla tapahtuu, Korhonen miettii

Lue seuraavaksi