Rekkakuskit keksivät ovelan keinon huijata rajalla: "Helppo kätkeä rekkaan"

Rekoista löydetään yhä enemmän ajopiirturin väärennöslaitteita ja magneetteja, joiden avulla rekkakuskit voivat ajaa pitkiäkin aikoja nukkumatta. Vaalimaalla niistä on tulossa ongelma.

Kotimaa
Digitaalinen ajopiirturi kuorma-auton ohjaamossa.
Kuorma-autojen digitaalisen ajopiirturin tehtävänä on pitää huolta kuljettajan riittävistä lepotauoista.Yle

Vaalimaan tulli on löytänyt tänä vuonna rekoista entistä enemmän erilaisia ajo- ja lepoaikojen väärentämisen mahdollistavia häirintälaitteita.

– Häirintälaite tai magneetti on helppo kätkeä rekkaan, koska niitä ei tarvita muulloin kuin ajon aikana, kertoo tullitarkastaja Jukka Nokka Vaalimaan tullista.

Heinäkuun loppuun mennessä ajopiirturin häirintälaitteita ja magneetteja on löytynyt kymmenkunta. Kahtena edellisenä vuonna niiden käytöstä jäi kiinni vain muutama rekkakuski.

Väärennöslaitteita ja magneetteja on löytynyt sekä suomalaisista että venäläisistä rekoista.

– Tapaukset ovat selvästi lisääntymään päin. Tulli myös osaa etsiä laitteita paremmin kuin ennen. Magneetteja olemme löytäneet enemmänkin, mutta niistä ei seuraa sanktioita, jos magneetti on esimerkiksi kuljettajan taskussa, Nokka toteaa.

Piirturi on piirtänyt lepoaikaa, vaikka kuljettaja olisi juuri ajanut tarkastuspisteelle.

Jukka Nokka

30 tuntia yhtä soittoa

Ajopiirturin väärennöslaite toimii siten, että se vääristää ajopiirturin kiekkoon piirtämää tietoa.

– Kun ajopiirturin tietoja tarkastetaan rajalla, piirturi on piirtänyt lepoaikaa, vaikka kuljettaja olisi juuri ajanut tarkastuspisteelle.

Ajoneuvon nopeusanturiin kiinnitetty magneetti puolestaan lamauttaa nopeusanturin toiminnan ja ajopiirturi piirtää vain lepoaikaa.

– Piirto eli tässä tapauksessa digitaalisen ajopiirturin kuljettajakortille tallentama data saadaan näyttämään lepoa poistamalla sulake sekä sijoittamalla magneetti nopeusanturille.

Käytännössä kuljettaja voi ajaa häirintälaitteen tai magneetin avulla jopa vuorokauden ympäri. Nokan mukaan tällaisia tapauksia on esiintynyt Venäjän puolella.

– Välillä tulee vastaan näitä, että on ajettu pitkää päivää. Tiedän tapauksen, jossa oli ajettu lähes 30 tuntia yhtä soittoa vain muutaman tunnin levolla.

Firman piikkiin

Tulli muistuttaa, että väärennöslaitteen käyttö vaarantaa liikennettä monella tavalla. Kuljettaja saattaa ajaa väsyneenä, koska ei ole noudattanut lepoaikoja.

Tiedän tapauksen, jossa oli ajettu lähes 30 tuntia yhtä soittoa vain muutaman tunnin levolla.

Jukka Nokka

– Lisäksi uusissa ajoneuvoissa magneetin käyttö poistaa usein toiminnasta nopeudenrajoittimen, ABS-jarrut sekä ajonhallintajärjestelmän, koska ajoneuvon tietokoneelle ei tule nopeustietoa. Ajoneuvo kuvittelee olevansa paikoillaan.

Kuljettajat selittävät toimiaan työnantajan vaatimuksilla.

– Pitäisi ajaa tietty matka tietyssä ajassa, mutta laillisin keinoin se ei onnistu. Kun piirturiin voidaan lisätä lepoaikaa ja vähentää ajoaikaa, saadaan tuplahyöty.

Ajopiirturin tietojen väärentämisestä seuraa sakko. Venäläistä kuljettajaa rangaistaan käännytyksellä ja maahantulokiellolla.