Tanssitaidoista on vaikeaa antaa palautetta – "Tiettyjä suorituksia pystyy arvioimaan, mutta ei kokonaisteosta"

Tanssikoulun rehtori saa ja antaa palautetta runsaasti. Lapsilta palaute tulee suoraan ja vanhempien kanssa saa toisinaan olla kieli keskellä suuta.

kulttuuri
Ballettitanssijan kädet ojennettuina
Yle / Mika Kanerva

Palautetta voi antaa monista eri asioista, mutta tanssin arvosteleminen ei ole sieltä yksinkertaisemmasta päästä. Joitain kriteereitä toki on olemassa tiettyjen liikkeiden harjoittelemisessa.

– Mutta kuitenkin tanssi on kuten mikä tahansa muukin taiteen laji, jokainen kokee sen omalla tavallaan eikä sitä voi lähteä arvioimaan. Tiettyjä suorituksia pystyy arvioimaan, mutta ei kokonaisteosta, tanssinopettaja Minna Palokangas kertoo.

Muun muassa lasten tanssiryhmiä vetävä Palokangas toteaa, että jossain tilanteissa lapsille voi palautteen sanoa suoraan, sillä he itsekin antavat sitä opettajalleen hyvin suoraan ja spontaanisti.

– Itselläni on tapana antaa positiivista palautetta paljon, ja pyrin sanomaan muutakin kuin "hyvä". Tanssitunneilla voi havainnoida, mikä toimii ja mikä ei.

Lasten vanhempien kohdalla palaute saattaa aiheuttaa ristiriitoja.

– Joskus tavoitteet saattavat olla vanhemmalla erilaiset kuin lapsella, ja ajatukset opettajan kanssa puolestaan eivät kohtaa sen suhteen, missä vaiheessa lapsi on kehityksessä menossa. Esimerkiksi isommilla lapsilla on tasoryhmiä ja kun joku pääsee jo seuraavaan ryhmään ja toinen samanikäinen ei pääse, niin tämä luo usein ristiriitoja.

– Näissä tilanteissa näen, että keskusteluyhteys on tärkeää pitää yllä. Keskustelemalla pystyy löytämään molemminpuolisen ymmärryksen ja sitä kautta päästään pitkälle.

Palautetta antaessa lasten kanssa asioista puhutaan konkreettisesti, aikuisten kanssa mukaan tulevat helposti esimerkiksi ulkopuoliset paineet.

Positiivinen palaute yllättää

Minna Palokangas on törmännyt työssään siihen, että ihmisten on vaikea antaa positiivista palautetta.

Tanssinopettaja Minna Palokangas.
Minna Palokangas.Laura Tolonen / Yle

– Kerran tapahtui niin, että meillä oli huippulahjakas tanssija. Olimme Kööpenhaminassa viime kesänä ja sielläkin pari henkilöä kiinnitti huomiota hänen lahjoihinsa. Vain vähän aikaisemmin tanssijan vanhempi oli todennut, että pärjääkö lapsi yhtään tanssissa kun se vain koikkelehtii siellä.

– Kainuulainen on vähän sellainen, että pikkuisen pistää alta lipan, niin ei ainakaan liian ylpeäksi kuvittele muut, Palokangas jatkaa naurahtaen.

Toisinaan lapsi tai vanhempi häkeltyy Palokankaalta saamastaan positiivisesta palautteesta.

– Kirjoitan aina palautetta kun ryhmä on pidemmällä. Se on tärkeää, koska palaute kantaa pitkälle. Se syöpyy mieleen ja toimii kannustimena hankalissa tilanteissa.

Asioiden purkaminen tärkeää

Tanssinopettaja on myös esiintynyt itse, mutta tuolloin häntä kohtaan kriittistä palautetta ei tullut samalla tavalla kuin nyt, Kajaani Dancen tanssikoulun rehtorina.

Tiettyjä suorituksia pystyy arvioimaan, mutta ei kokonaisteosta.

Minna Palokangas

– Lunta tulee tupaan päivittäin, mutta ei sellaista palautetta, että se jäisi mietityttämään. Mutta totta kai aina hitusen pahoitan mieltäni ja koetan purkaa asian palautteen antajan kanssa, Minna Palokangas toteaa.

Palokangas myös huomauttaa, että ihmisillä on monenlaisia hetkiä päivän aikana, ja joskus jokin oma asia nostattaa kuohun.

– Saatan itsekin antaa joskus kipakkaa palautetta, juuri sen takia, että minulla on huono päivä ja jokin muu asia harmittaa. Myöhemmin asioista jutellaan uudestaan, ja asia ei olekaan enää niin tulinen.