Aiotko Ahvenanmaalle autolla? Varaa mukaan ylimääräinen satanen tai valmistaudu pakkoyöpymiseen

Ahvenanmaan saaristossa turisti joutuu pulittaman melkoisen summan, jos mielii saman päivän aikana yhteysaluksilla pääsaarelle. Tuntuvalta lisämaksulta välttyy, jos jää yöksi jollekin saarelle matkan varrella.

Kotimaa
Brändön lauttaranta.
Jussi Kallioinen / Yle

Tamperelainen Riku Henriksson istuu perheensä kanssa yhteysalus Viggenin yläkannella. Ensimmäinen laivamatka vie Kustavista Brändön kuntaan. Perhe on lomamatkalla Norjaan.

Turistien lisämaksu vaaditaan, koska emme halua kilpailla ison varustamon kanssa.

Veronica Thörnroos

– Meiltä yritettiin jo Kustavin satamassa pulittaa liki sata euroa, mutta todistin, että jäädään Kumlingeen yöksi, Riku Henriksson kertoo.

– Kummalliselta tämä lisämaksu tai pakollinen yöpymisjuttu tuntuu. Kaipa tällä kerätään paikallisille rahaa. Muutenkin matkan tilaaminen webbisivuilla oli aikamoinen ponnistus. Huonot sivut, Henriksson kuittaa.

Henrikssonien perhe jatkaa matkaa seuraavana aamuna kohti Maarinahaminaa ja Ruotsia.

"Menkää isolla laivalla!"

Viggen saapuu Brändön kuntaan ja autojono purkautuu ulos nopeasti. Moni jatkaa kohti seuraavaa satamaa. Brändön kunnanjohtaja vastaa mielellään kysymyksiin turismista ja saaristoon muuttamisesta.

Henrikssonien perhe yhteysaluksella.
Henrikssonien perhe yhteysaluksella.Jussi Kallioinen / Yle

– Saaristohan on kaunis, kuka täällä ei haluaisi olla yötä, John Wrede ihmettelee hymyillen.

Miksi läpiajajia rangaistaan aikamoisella lisämaksulla? Osa turisteista haluaa katsella saaristoa yhteysaluksien kansilta ja auton ikkunasta. Sekin on tapa matkustaa. Ja yhteysaluksen kahvilassakin voi kuluttaa rahaa.

– Me emme halua kilpailla suurten yksityisten varustamojen kanssa ja siksi lisämaksu tai yöpymisneuvo, Wrede sanoo.

– Ja on tämä taloudellinen kysymys myös. Yöpyjät tuovat rahaa Ahvenanmaalle.

Eikä tämä ole turistien pakottamista?

– Jokainen voi itse valita, miten liikkuu. Jos ei halua jäädä tänne, niin sitten voi matkustaa isolla laivalla, Wrede neuvoo.

Saaristoliikenne mylleryksessä

Ahvenanmaan saariston yhteysalusliikenne on kovassa mylleryksessä ja kuuma puheenaihe. Maakuntahallitus päätti pari vuotta sitten yksityistää ja kilpailuttaa kaikki Ahvenanmaan saariston linjat.

Tavoitteena on säästää vuosittain kolme miljoonaa euroa. Paikalliset asukkaat pelkäävät menettävänsä työpaikkoja aluksilla. Myös ulkomailta tuleviin mahdollisiin yrittäjiin suhtaudutaan epäluuloisesti.

– Tämä aiheuttaa kiihkeääkin keskustelua, myöntää Ahvenanmaan liikenneministeri Veronica Thörnroos.

– Päätöksellä halutaan turvata liikenteen jatkuminen myös taloudellisen taantuman aikana.

Ahvenanmaan liikenneministeri toistaa Brändön kunnanjohtajan sanat.

– Turistien lisämaksu vaaditaan, koska emme halua kilpailla ison varustamon kanssa. Ja toiseksi saariston alukset ovat pieniä ja meidän on turvattava ensisijaisesti saaristolaisten liikkuminen, sanoo Veronica Thörnroos.

Otsikkoa selvennetty klo 14.25 lisäämällä sana ylimääräinen.