Sähköautot tuovat haasteita palokunnalle – sähköiskun vaara, jos ei tiedä mitä tekee

Hybridi- ja sähköautojen kolaroidessa pelastushenkilökunta on uuden ongelman edessä. Autoa ei voi leikata auki mistä tahansa kohtaa sähköiskuvaaran vuoksi. Pelastushenkilökunnan koulutusta on päivitetty asian osalta.

Kotimaa
Sähköauto
YLE / Simo Pitkänen

Hybridi- ja sähköautot ovat hiljalleen yleistyneet koko maahan. Kolaritapaukset tuovat uusia haasteita pelastustyöntekijöille, koska autoa ei voi leikata auki mistä tahansa kohtaa.

Sähköä käyttäviin autoihin on rakennettu korkeajännitejohtoja, joihin osuessa sähköisku on hengenvaarallinen. Jotta palomies voisi turvallisesti leikata koria, täytyy autosta irrottaa huoltoerotin. Huoltoerottimella erotetaan korkeajänniteakku ajoneuvosta esimerkiksi huollon ajaksi.

Ensin autosta katkaistaan virrat ja sen jälkeen alkaa varsinainen pelastustyö.

Mika Tirroniemi

– Osa toimintatapaamme on aina tarkistaa kolaripaikalla millainen auto on kyseessä ja millaiset turvavarusteet siinä on. Ensin autosta katkaistaan virrat ja sen jälkeen alkaa varsinainen pelastustyöt. Näin varmistamme pelastajien turvallisuuden, Lapin pelastuslaitoksen Tornion palomestari Mika Tirroniemi selittää.

Siviilikin voi auttaa

Hybridi- tai sähköautossa sähkövirta mennä myös auton runkoon, mutta se on äärimmäisen harvinaista. Autoissa on hyvät turvatoimet estämään sitä.

Normaalisti turvatyynyjen lauetessa virta katkeaa.

– Näissä autoissa on sen verran hyvät turvatoimet, että kyllä sitä kolaripaikkaa uskaltaa siviilikin lähestyä. On tärkeää käydä selvittämässä, missä tilassa ajoneuvossa olevat henkilöt ovat, Tirroniemi ohjeistaa.

Sähköautosta ei välttämättä huomaa, onko se käynnissä

Kolaroineesta sähkö- ja hybridiautosta palomestari kehottaa vetämään käsijarrun päälle. Sähkökäyttöisen auton ollessa paikallaan, ei voi olla varma, onko auto käynnissä vai ei.

Paloauton varustelua esittelemässä palomestari Mika Tirroniemi.
Palomestari Mika Tirroniemen mukaan palomiesten pelastusvälineet ovat kehittyneet autojen mukana. 80-luvun leikkureilla nykyisten autojen leikkaaminen ei onnistuisi.Jasmina Vaaraniemi / Yle

Siviilihenkilö ei oikeastaan voi tehdä muuta kuin soittaa apua.

Tirroniemi kehottaa kiinnittämään huomiota millaisia ajoneuvoja kolaripaikalla on. Jos tunnistaa, että kyseessä on sähkö- tai hybridiauto, siitä kannattaa mainita pelastushenkilökunnalle.

Turvavarusteiden huomioiminen on myös tärkeää. Esimerkiksi turvatyynyt muodostavat oman riskinsä, jos ne paukahtelevat hallitsemattomasti.

Sähkökäyttöisiä autoja on vielä vähän

Hybridiautojen onnettomuus tilanteet ovat hyvin harvinaisia pienen kannan vuoksi. Suomessa oli vuoden 2014 lopussa noin 11 500 kappaletta hybridiautoja. Henkilöautoja on yhteensä 2,5 miljoonaa.

Tornion palomestari Tirroniemi muistaa uransa aikana ainoastaan yhden hybridiauton kolaritapauksen Torniossa.

–Tapaus hoidettiin ihan rutiinilla. Tämä oli pieni risteyskolari, mikäli muistan. Lapissa on vielä aika vähän sähkö- ja hybridiautoja.

Toimitusharjoittelija Jasmina Vaaraniemi