Koe uusi yle.fi

Kalasataman tornitalojen pystytys alkaa viimein – kolme vuotta myöhässä

Kauppakeskus Redi ja sen ympärille rakennettavat tornitalot alkavat nousta Helsingin Kalasatamaan, kun louhinnat on louhittu. Rakennushanke muuttaa kantakaupungin sisääntulon näkymiä idästäpäin näyttävästi.

Kotimaa
Kalasataman Redi keskuksen havainnekuva
Helin & Co Arkkitehdit

Kolme vuotta muun muassa kaavavalituksen vuoksi pysäyksissä ollutta Kalasataman tornitaloalueen työmaata päästiin jatkamaan huhtikuussa. Nyt louhinnat ovat loppusuoralla ja varsinainen rakentaminen pääsee pian alkamaan. Kauppakeskuksen ja ensimmäisen tornitalon pitäisi valmistua vuonna 2018.

Aluetta rakentavan SRV:n toimitusjohtaja Juha Pekka Ojala valittelee kaavaprosessin aiheuttamaa viivästystä alkuperäisestä aikataulusta.

– Se on hyvin valitettavaa, että tämmöisia valituksia tulee. Olen hyvin surullinen siitä, että tällä alueella asuu jo kaksi-kolmetuhatta ihmistä, ja jos oltaisiin menty alkuperäisen suunnitelman mukaan, niin täällä olisi kauppakeskus pian valmiina, Ojala toteaa.

Kalasataman työmaa on Keski-Pasilan rakentamisen rinnalla toinen menossa olevista jättiläishankkeista, jotka muuttavat tulevaisuuden Helsinkiä näkyvästi. Rakentajat ovat innoissaan rakentajayhtiön johtoa myöten.

– Me rakentajat ollaan täynnä tarmoa ja täynnä intoa, kun päästään rakentamaan tällaista suurta, yhteiskunnallisesti todella merkittävää hanketta. Tämä on kaupunkikeskuksten suurin hanke mitä on koskaan Suomeen rakennettu ja tämmöisessä on todella mahtava olla mukana, sanoo Ojala.

Asukkaat suunnittelussa mukana

Kauppakeskus Redin erikoisuuksiin kuuluu, että metro kulkee sen sisällä. Metroaseman laiturilta pääsee suoraan liikkeisiin. Vastaavaa metroasemaa ei liene toista maailmassa.

Kalasataman kauppakeskuksesta tulee Helsingin kantakaupungin suurin. Suomen mittakaavassa se on kuudenneksi suurin. Hankkeeseen kuuluu myös Itäväylän ja metron kattaminen kannella, jonka päälle tulee lähes Esplanadin kokoinen julkinen puisto.

Erikoisia ovat alueelle suunnitellut kahdeksan jopa yli 130-metristä tornitaloakin. Niistä yhteen tulee hotelli, toiseen toimistoja ja kuuteen asuntoja.

Asuintaloihin on visioitu yhdessä asunnoista kiinnostuneiden kanssa erilaisia toimintoja, kuten yhteisiä oleskelutiloja, aulapalveluita ja kuntosaleja. Yhtenä houkuttimena on suora hissiyhteys suoraan kauppakeskukseen.

Korkea rakentaminen vaatii tarkkaa suunnittelua

Vaikka yhtä korkeita asuintaloja Suomessa ei ennen ole rakennettukaan, SRV:n toimitusjohtajan usko omiensa osaamiseen on vankka.

– Tietysti kun rakennetaan korkeita rakennuksia, suunnitelmien on oltava kunnossa. Siellä on omat korkean paikan rakentamiseen liittyvät riskit. Me ollaan juuri valmistettu iso uusi hotelli Tampereelle, sata metriä korkea, ja nyt mennään sinne 132 metriin. Se vaatii hyvää suunnittelua ja ammattitaitoa ja sitä meiltä kyllä löytyy.

Vaikka Kalasatamassa rakennetaankin Suomessa ennennäkemättömän korkeita taloja, ei rakentaminen Ojalan mukaan kuitenkaan poikkea ratkaisevasti matalampien talojen rakentamisesta. Periaatteessa se on vain kerroksien nostamista toistensa päälle ja siinä syntyy toistoa, joka jopa helpottaa rakentamista, Ojala kuvailee.

Redin tornitalojen suunnittelussa on otettu kaikki irti merellisestä ympäristöstä. Tornitalojen alimmat asuinkerrokset tulevat nykyisten Kalasataman talojen kattojen tasalle. Mitään halpatuotantoa alueelle ei olla rakentamassa, eli hulppeat maisemat tuskin tulevat olemaan ihan kenen tahansa saavutettavissa.