Sarjakuviksi tehty sotahistoria pilkuntarkkaa hommaa: "Harrastajat näpäyttävät heti"

Sotasankareista kertovat sarjakuvat joutuvat aina alan harrastajien tiukkaan syyniin. Niiden tekijöiltä vaaditaan äärimmäistä historiallista tarkkuutta. Yksi rohkeista tekijöistä löytyy Porista.

Vesa Vitikainen (Kirjailija)
Kuva Kersantti Napalm-sarjakuvasta
Kati Rantala / Yle

Pitkä, raamikas tuimannäköinen mies poseeraa keskellä liekkejä aurinkolasit päässä. Kersantti Napalm on suomalaisen sarjakuvataiteen tuntematon suuruus.

– Kersantti Napalm on Suomen kovin amerikkalainen supersankarihahmo. Hän on tällainen mustan huumorin supersankarihahmo, eli hyvinkin toiminnallinen hahmo. Sarjakuvat käsittelevät toisinaan jopa ajankohtaisiakin asioita, mutta myös ilmiöitä 1980-luvulta, kuvailee Kersantti Napalmin käsikirjoittaja Vesa Vitikainen.

Suomalaisen sarjakuvataiteen kasvaneesta suosiosta huolimatta sarjakuvat ovat vain harvalle pääammatti. Esimerkiksi poliisina pitkään toiminut, nykyään hätäkeskuksessa työskentelevä Vesa Vitikainen on tunnettu toiminta- ja sotasarjakuvien käsikirjoittaja.

Supertarkat sotafanit

Porissa asuva Vesa Vitikainen on kynäillyt kersantti Napalmin lisäksi useita sotahistoriasta kertovia sarjakuvien käsikirjoituksia. Sotasarjiksille löytyy pieni, mutta sitäkin intohimoisempi lukijakuntansa.

– Pitää olla aika tarkka siitä, että mitä tapahtui, milloin ja millaista kalustoa on käytetty. Nämä ovat sellaisia asioita, joita harrastajat tarkkailevat ja vertailevat eri kirjallisuuslähteiden kanssa. Toki siinä on sitten oma haasteensa, kun kirjottaja ja piirtäjä pyrkivät pysymään totuudessa, Vitikainen sanoo.

Talvisodan tarkka-ampujan Simo Häyhän tai Marskin ritarin Lauri Törnin pitää seikkailla siten, että yksityiskohdat pitävät.

Sarjakuvat ovat löytäneet tiensä valtaväestön käsiin viime vuosina. Samalla on syntynyt ääretön määrä alalajeja, joista sota- ja toimintasarjakuvat ovat hyvä esimerkki.

Sarjakuva usein kimppatyön tulos

Vesa Vitikaisen käsikirjoittamat tarinat heräävät kuvallisesti henkiin aina jonkun muun hyppysissä. Kersantti Napalmia sekä sotasankaritarinoita piirtävät Suomen parhaat sarjakuvataiteilijat.

Käsikirjoittaja tekee yleensä ensin hahmotelmaa tarinan juonesta, jota sitten yhdessä kuvittajan kanssa työstetään. Toinen vaihtoehto on tehdä käsikirjoitus lähes valmiiksi ja luovuttaa se sitten kuvittajan käsiin.

–Yleensä se on yhteistyötä siten, että kuvittajan kanssa pallotellaan edestakaisin ideoita ja siitä sitten kehittyy se lopullinen työ, Vesa Vitikainen toteaa.