Rekat ja jalankulkijat eivät ole törmänneet aikaisempaa enemmän – Liikenneturva: Aika näyttää kehityksen

Kuluvan vuoden onnettomuudet kulkevat tällä hetkellä samoissa luvuissa viime vuoden kanssa, kerrotaan Liikenneturvasta. Suomen logistiikka ja kuljetus ry on huolissaan tällä hetkellä velloavasta "liikenneraivosta".

liikenne
grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Viimeaikaiset ikävät liikenneonnettomuudet saivat tänään jatkoa, kun kuorma-auto ajoi suojatiellä 11-vuotiaan tytön päälle Tampereella. Tyttö loukkaantui vakavasti.

Vajaa viikko sitten yhdeksänvuotias lapsi jäi kuorma-auton alle Helsingissä ja menehtyi. Pari päivää myöhemmin pyöräilijä kuoli jäätyään kuorma-auton alle Vetelissä.

Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen kertoo, että tapaukset eivät ainakaan vielä kerro onnettomuuksien lisääntyneestä määrästä.

– Aika näyttää, miten kehitys tulee jatkumaan, mutta tällä hetkellä voidaan vielä puhua ikävistä sattumista. Tapaukset ovat olleet traagisia varsinkin kun ne koskevat lapsia, ja siksi onnettomuudet ovat saaneet myös paljon julkisuutta.

Lukumäärällisesti jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kuolemat tähän mennessä viime vuoden tasolla. Onnettomuudessa, jossa on mukana raskas ajoneuvo, on aina erityispiirteenä se, että vakavan loukkaantumisen ja kuoleman riski on suurempi.

SKAL: Koko toimiala on järkyttynyt

Suomen logistiikka ja kuljetus ry:n viestintäpäällikkö Heidi Polamo kertoo, että viimeaikaiset onnettomuudet ovat järkyttäneet koko toimialaa. SKAL on huolissaan siitä, miten tapahtumat muuttavat vuoropuhelua liikenteenkäyttäjien välillä.

– Puhutaan liikenneraivosta ja vihamielisyydestä, jota emme todellakaan halua nähdä liikenteessä. Liikenneraivo ja impulsiivisuus eivät kuulu liikenteeseen ja ovat harvoin ammattikuljettajien ongelmia. Emme tietenkään voi ottaa näihin yksittäistapauksiin kantaa, mutta toivomme rauhallista ja rakentavaa yhteispeliä sekä vastuullisuutta kaikilta liikenteen käyttäjiltä, sanoo Polamo.

Turvallisuuskysymykset lähtevät jo kaavasuunnittelusta

SKAL on ehtinyt pohtia jonkin verran ennaltaehkäisyä kuljetusyrittäjien kanssa. SKAL:in mielestä kaikki lähtee ensisijaisesti liikennesuunnittelusta.

Huomiota pitäisi kiinnittää varsinkin risteyksiin, joissa syntyy katvealueita. SKAL pitää erityisen vaarallisena risteyksiä, joissa kääntyville moottoriajoneuvoille sekä jalankulkijoille palaa vihreä valo.

– Vilkkaisiin risteyksiin, joissa on paljon kevyttä liikennettä ja lapsia, voitaisiin laittaa ajoneuvoliikenteelle nuolivalo, jonka aikana jalankulkijoille palaisi punainen valo. Eli estetään moottoriajoneuvojen ja suojatien käyttäjien yhtäaikainen ylitys, sanoo Polamo.

Valtonen kertoo, että järjestely olisi taas liikenteen sujuvuuden kannalta ongelmallinen, mutta joissain risteyksissä varmasti mahdollinen. Liikennesuunnittelulla voidaan vaikuttaa paljon liikenteen turvallisuuteen, mutta tärkeimmät turvallisuuteen vaikuttavat päätökset tehdään usein jo kaavoituksessa ja eri toimintojen sijoittelussa.

– Joillekin kantakaupunkialueille olisi mahdollista lisätä raskaimmalle liikenteelle rajoituksia, mutta kolikon kääntöpuolena on logistiikalle koituvat lisäkustannukset, sanoo Valtonen.