Peileistä ei apua kuorma-auton kuolleisiin kulmiin – avuksi kamerat ja sensorit

Peileistä huolimatta kuorma-autoissa ja rekoissa jää oikealle puolelle laaja kiilamainen alue, johon kuljettaja ei näe. Myös auton taka-alue on täysin katveessa.

Kotimaa
Kuorma-auto.
Yle

Esimerkiksi Japanissa kuorma-autoissa ja rekoissa käytetään erilaista peiliratkaisua, jolla kuljettaja näkee ajoneuvon katvealueille.

Ovatko japanilaiset keksineet keinot, joilla vältettäisiin onnettomuudet, joissa raskaan ajoneuvon kuljettaja ei näe jalankulkijaa tai pyöräilijää?

Liikenneturvan ja ammattiautoilijoita edustavan Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry:n (SKAL) asiantuntijat tarkastelivat Japanissa käytettäviä peilejä ja pitivät niitä samantyyppisinä kuin Suomessa.

Toteutustapa on vain hieman erilainen. Tästä linkistä (siirryt toiseen palveluun) voit katsella kuvia, miten peilit on sijoitettu Japanissa ja Euroopassa.

– Katselin kuvia japanilaisista kuorma-autoista, ja peili näyttää olevan hieman eri tavalla sijoitettu ja pyöreä, kun taas Euroopassa ne ovat suorakaiteen muotoisia. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että ne kattavat samat alueet. Pieniä eroja on, mutta toiminnallisesti ovat hyvin samaa luokkaa, arvioi Liikenneturvan tutkimuspäälikkö Juha Valtonen.

Myös SKALin asiantuntijapalveluiden päälliköstä Petri Murrosta japanilainen toteutus on lähellä eurooppalaista. Hän kuitenkin muistuttaa, että peilit eivät poista kaikkia "pimeitä" alueita.

– Peileillä ei pysty näyttämään täysin aukottomasti sitä kuljettajan oikealla puolella olevaa aluetta. Kuljettajan havaintokentän ulkopuolelle jää myös suoraan ajoneuvon takana oleva alue, toteaa Murto.

Grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Jos peileillä ei pysty täysin välttämään onnettomuuksia, mitä olisi vielä tehtävissä kuljettajan näkyvyyden parantamiseksi? Uusimpiin raskaisiin ajoneuvoihin on usein asennettu kamera, joka näyttää takana olevan alueen ohjaamon näytölle.

– Tälläkin hetkellä eurooppalaiset määräykset mahdollistavat peilien korvaamisen kamerajärjestelmällä. Siellä ei puhuta enää peileistä vaan epäsuoran näkemisen laitteista. Jos niihin pystytään kehittämään vielä varoittavaa sensoritekniikkaa, niin ei oltaisi enää pelkän näköhavainnon varassa. Seuraava vaihe ovat erilaiset kamerajärjestelmät, painottaa Valtonen.

EU-direktiivin mukaan raskaissa ajoneuvoissa on oltava peilit, joka näyttävät katvealueen auton edessä ja oikealla.

Auton apumiehen puolelle on asennettu peili oven yläpuolelle. Se näyttää alaspäin ajoneuvon oikeaa laitaa ja siinä olevaa katvealuetta. Lähietupeili puolestaan näyttää katvealueen suoraan auton edessä. Taakse näyttävät sivupeilit taas ovat laajakulmapeilejä, jotta näkyvyys sivuille on mahdollisimman laaja.

Ajoneuvon oikealla oleva peili on ollut pakolliinen vuoden 2000 jälkeen käyttöönotetuissa kuorma-autoissa ja muissa raskaan liikenteen ajoneuvoissa. Eteen näyttävä peili pitää olla kaikissa vuoden 2007 jälkeen käyttöönotetuissa raskaissa autoissa. SKALiN Murron mukaan ne löytyvät kaikista aktiiviliikenteessä olevista raskaista ajoneuvoista tällä hetkellä.