1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. talous

Hölmöt nettisivut uusiksi kuntien digiloikassa – päiväkotipaikka kännykällä

Kunnat ovat kehittäneet sähköisiä palveluita kiihtyvällä tahdilla viime vuosikymmeneltä alkaen. Ongelmana on, että järjestelmät eivät toimi keskenään edes kuntien sisällä. Asiantuntijoiden mukaan palvelut pitää miettiä uudestaan. Kuntien digiloikka näkyisi kaikille.

talous
Älypuhelimessa näkee Tampereen kartalta, missä kukin bussi milloinkin liikkuu.
Jouni Tanninen / Yle

Pari sataa kuntaa on ollut mukana miettimässä sähköisiä palveluita uudella tavalla. Nyt kuntia houkutellaan mukaan kaikille yhteiseen tietojärjestelmään ilmaisilla käyttöoikeuksilla. Muutoksen jälkeen esimerkiksi tontin tai päivähoitopaikan haku voi onnistua helposti vaikka kännykällä.

Tavoitteena on, että mukaan saadaan kaikki Suomen kunnat. Uuden järjestelmän suurin muutos nykyiseen on se, että sen avulla periaatteessa kaikki kuntien tuottama tieto on kaikkien käytettävissä.

– Kyse on jopa vallankumouksellisesta uudesta ajattelusta, jolla saadaan oikea tehokkuusloikka julkishallintoon. Mahdollisuudet ovat valtavat, kehittämispäälikkö Matti Holopainen Kuntaliitosta kuvailee palvelua.

Kunnat kehittäneet yksin hölmöjä it-palveluita

Kunnilla on ollut jo kymmenen vuotta mahdollisuus uudistaa sähköiset palvelunsa yhteisesti kehitetyillä ohjelmistoilla. Nykyiset kuntien sähköiset palvelut olisi voitu tehdä sen varaan, mutta vain helpommin, tehokkaammin ja halvemmalla.

Ajatustavan muutosta ei ole kuitenkaan saatu leviämään kuntiin. Kunnat ovat kehittäneet Holopaisen mukaan näennäisesti innovatiivisia palveluita, jotka eivät ole kuitenkaan vähentäneet ihmistyötä ja vaivaa. Hän ei halua edes miettiä mitä tämä on maksanut.

Tyhmä lomakkeiden täyttäminen ei ole oikeata e-palvelua.

Matti Holopainen

– Tyhmä lomakkeiden täyttäminen ei ole oikeata e-palvelua. Kunta on netissä nyt lähinnä vain katseltavissa. Tiedot pitää saada automaattisesti käsiteltyä, jatkaa Holopainen.

Automaattinen käsittely vaatii sitä, että käytössä olevat ohjelmistot keskustelevat keskenään. Sitä ne eivät vielä juurikaan tee. Jokainen kunta on kehittänyt omat versionsa sähköisistä palveluista lähinnä ulkopuolisilla yrityksillä. Järjestelmien välille tuleen niin sanottuja mustia laatikoita, kun tiedot eivät siirry niiden välillä.

Mahdollisuudet palveluihin rajattomat

Ongelma ratkaistiin yli kymmenen vuotta sitten, kun kymmenkunta teknologiayritystä sitoutui kehittämään yhteisen ohjelmistostandardin.

Espoossa on sovellettu standardia täysin sähköisessä rakennusluvan käsittelyssä. Kaupunki oli vuonna 2008 ensimmäinen, joka lähti kokeilemaan ohjelmistoa omissa järjestelmissä.

Kyllä me olemme yhteensopivien järjestelmien kanssa tien alussa.

Matti Franck

– Kyllä me olemme yhteensopivien järjestelmien kanssa tien alussa, kun jokainen on toiminut ennen itsenäisesti, ict-johtaja Matti Franck Espoon kaupungilta kertoo.

Nyt vastaavia yksittäisiä palveluita löytyy jo monesta kunnasta, lähinnä kuitenkin isoimmista kaupungeista. Toiveissa on, että tämän vuoden aikana järjestelmä kattaisi isoimman osan suomalaisista.

Kuntaliiton kehittämispäällikkö Matti Holopaisen mukaan standardin käyttökohteet ovat lähes rajattomat.

– Ajatuksena olisi, että kunnat voisivat yhdessä kilpailuttaa yrityksiä kehittämään palveluita, kun kaikilla on yhteinen järjestelmä. Yritykset kiinnostuvat tästä, kun mukana on mahdollisimman paljon kuntia, mielellään kaikki.

Palveluita voitaisiin Holopaisen mukaan kehittää perinteisten tietokoneiden lisäksi mobiililaitteisiin. Osa palveluista olisi Holopaisen mukaan kuntalaisten käyttäjämaksujen varassa.

Palveluiden hinnat pysyvät Holopaisen mukaan kurissa, kun vältytään nykyiseltä tilanteelta, jossa kunta on pakkoavioliitossa järjestelmän myyneen tietotekniikkayrityksen kanssa. Eri yritysten järjestelmät eivät yleensä toimi keskenään.

Älykkäät lomakkeet tulevat käyttöön

Kuntien nykyiset sähköiset palvelut eivät käy hyödyttömiksi, vaikka kunnat käyttävät yhteistä teknologiaa. Kuntien palvelut voidaan avata yhteiseen käyttöön Holopaisen edustaman Kuntaliiton kannattamalla yhteisellä standardilla muutamassa päivässä.

Kuntalaisten ja valtion hallinnon lisäksi muun muassa pelastuslaitokset tarvitsevat jo nyt kuntien hallussa olevia ajantasaisia osoitetietoja.

Kehittämispäällikkö Holopainen puhuu niin sanotuista älykkäistä lomakkeista, jotka automatisoivat esimerkiksi kunnan päivähoitopaikan hakemisen. Kunnissa voidaan jatkossa keskittyä lomakkeiden pyörittämisen sijaan enemmän palveluiden järjestämiseen. Myös erilaiset valtion kunnilta keräämät tietopyynnöt hoituvat ilman välikäsiä kunnissa.

Holopaisen ajamassa digiloikassa rutiinityö vähenee kunnissa ja muualla julkishallinnossa. Esimerkiksi Lahdessa sähköistettiin ja automatisoitiin vapaiden tonttien haku. Toimivan järjestelmän avulla tonttikauppaan mennyt työpanos väheni kolmannekseen.

Holopaisen mukaan kukaan ei tiedä, kuinka suuria tehokkuus- ja kustannushyötyjä keskenään keskustelevilla ohjelmistoilla saadaan aikaan.

Kuntien tehtäväksi jää ylläpitää järjestelmän toimivuutta ja sen kehittäminen.

Lue seuraavaksi