Kotikonsteina rautalanka ja ilmastointiteippi – Autohuoltamolla törmätään asiakkaiden kekseliäisyyteen

Auto voi kärsiä, jos sitä yrittää korjata tietämättä, mitä tekee. Rautalankaa ja ilmastointiteippiä voi käyttää, jos tietää kuinka niillä autoa korjataan, mutta sukkahousut kannattaa unohtaa.

Kotimaa
Sukkahousut
Yle

Ainakin ennen katkenneen tuulettimen hihnan pystyi korvaamaan tilapäisesti naisten sukkahousuvirityksellä. Hyvärisen autohuollosta työnjohtaja Petri Hyvärinen uskoo, että kyse ei ole pelkästä legendatarinasta.

– Vanhoihin kiilahihnasysteemeihin sukkahousut varmasti soveltuivat, mutta nykyautojen moottoritilaan ne eivät sovellu. Korjauksissa kannattaa muistaa se, jos ei ole varma mitä tekee, kannattaa ottaa yhteyttä ammattilaiseen, neuvoo Hyvärinen.

Kikka kakkosia ja asiakkaiden kekseliäisyyksiä on nähty myös nykyautojen kunnossapidossa.

– Johtoja ja putkia on niputettu johdoilla sekä ilmastointiteipillä. Pitää tietää, mitä tekee ja olla tarkkana ettei aiheuta lisävahinkoa. Ennen Fordin miehellä piti olla aina rautalankaa mukana. Nykyäänkin rautalanka ja ilmastointiteippi toimivat melko monessa tilanteessa, uskoo Hyvärinen.

Työkalut lisäävät haasteita

Autoa huolettaessa jopa yksinkertainen ongelman ratkaisu saattaa maksaa enemmän kuin varaosa ja työ yhteensä, sillä nykypäivän työkalukuviot ovat haasteelliset. Hyväesimerkki on uudehkon pakettiauton takapyörän laakerin vaihto.

Nykyäänkin rautalanka ja ilmastointiteippi toimivat melko monessa tilanteessa.

Petri Hyvärinen

Hyvärinen kertoo, että takapyörän laakerin vaihtamiseen eivät riittäneet ammattityökalut. Kyseiseen automerkkiin tarvittiin erikoistyökalu, jollaista Kajaanista ei löytynyt.

– Tilasimme työkalun, jonka hinta arvonlisäveroineen oli toista tuhatta euroa. Toivottavasti meille tulee pian samanlainen auto samanlaiseen laakerin vaihtoon. Onneksi tämä työkalu sopii useampaan eri malliin, Hyvärinen sanoo.

– Joissakin automerkissä se tarkoittaa sitä, että löysätään keskimutteri ja vaihdetaan laakeri käsin. Ja matka jatkuu.