Suomalaistekniikasta ratkaisu rekkojen suojatieturmiin? "Tällä autolla ei voi vahingossa ajaa kenenkään päälle" – video

Työtehoseura ja VTT ovat kehittäneet turvatekniikkaa, jolla kuorma-auton nykyiset katvealueet saadaan kokonaan poistettua.

tekniikka
Työtehoseura ja VTT ovat kehittäneet kuorma-autoon turvalaitteita, joiden avulla kuljettaja näkee 360 astetta ympärilleen. Pimeällä auto valaisee havaitun kohteen.
Työtehoseura ja VTT ovat kehittäneet kuorma-autoon turvalaitteita, joiden avulla kuljettaja näkee 360 astetta ympärilleen. Pimeällä auto valaisee havaitun kohteen.Arto Kyytinen / TTS
SUPER-REKKA.
Koeajoimme uuden "katvealueettoman" rekan

Yle Uutiset etsi Japanista asti keinoja raskaiden ajoneuvojen katvealueisiin, mutta kuljettajien näkyvyysongelma olikin ratkaistu jo Suomessa.

Työtehoseura ja VTT ovat kehittäneet kuorma-autoon turvalaitteita, joiden avulla kuljettaja näkee 360 astetta ympärilleen eli nykyisiä katvealueita ei enää ole.

Kaksi lasta on menehtynyt viikon sisään, kun risteyksessä kääntynyt kuorma-auto tai rekka on ajanut heidän päällensä suojatiellä. Peileistä huolimatta raskaissa autoissa jää oikealle puolelle laaja kiilamainen alue, johon kuljettaja ei näe. Myös auton taka-alue on täysin katveessa.

– Voi sanoa ihan hyvällä omallatunnolla, että tällä autolla ei voi vahingossa ajaa kenenkään päälle. On täysin mahdotonta sanoa, että minä en nähnyt. Tässä näkee viisi metriä joka puolelle autoa, mitä siellä on, kertoo TTS:n kehitysasiantuntija Arto Kyytinen.

Vuonna 2012 alkanut tutkimushanke on osa EU:n rahoittamaa DESERVE-projektia, jossa pyritään ratkaisemaan 32 tunnustettua yleismaailmalllista liikenteen vaaratilannetta. Mukana on 25 eurooppalaista auto- ja turvatekniikkayhtiötä.

TTS ja VTT ovat etsineet ratkaisua raskaiden ajoneuvojen kuolleeseen kulmaan ja kehittäneet törmäysvaroitinta, ja myös onnistuneet tehtävässä.

Kameroita, tutkia, näkymä auton yläpuolelta

Testiautossa on kamera, radiotutka- ja lasertekniikkaa roppakaupalla. Kuorma-autossa on 14 kameraa, ja osa kameroista tunnistaa auton ympärillä olevia kohteita.

Rekka kuollut kulma ylhäältä kamerakuva.
Laajakulmakamerat muodostavat kohteesta ohjelman avulla ilmakuvan eli kuljettaja näkee näytöllään reaaliaikaisesti, mitä auton ympärillä tapahtuu.Arto Kyytinen/TTS

– Kamerat tunnistavat kaikki esineet maanpinnasta ylöspäin. Samalla ne tulkitsevat, kuinka kaukana ne ovat, ja liikkuuko se kohti autoa vai poispäin. Laajakulmakamerat muodostavat siitä ohjelman avulla ilmakuvan eli kuljettaja näkee näytöllään auton ylhäältä joka puolelta. Reaaliaikaisesti, painottaa Kyytinen.

Auton kohteita tunnistavien stereokameroiden avulla kuljettajalle näytetään tarkennettu kuva, jotta hän näkee onko lähellä ihminen, koira vai liikennemerkki. Pimeällä sama kohde valaistaan auton alta tulevilla kohdevaloilla. Autossa on myös pimeännäköominaisuus eli auton ympäristö on valaistu heikossa valossa vielä infrapunavaloilla.

Koska kameralla ei aina näe pimeässä tai kehnossa säässä, turvallisuus on varmistettu myös radiotutkilla.

– Ne tunnistavat kaikki esineet 0–50 metriin auton ympärillä. Myös esimerkiksi polkupyöräilijän lähestymisnopeuden, ja tämän perusteella varoittavat kuljettajaa, kertoo Kyytinen.

Lisäksi kuljettajan omat monitorointikamerat tunnistavat, onko kuljettaja katsonut peiliin, ja muistuttavat häntä esimerkiksi risteyksessä oikealle kääntyessä.

Kohtuullisin kustannuksin katvealue pois

Rekka kamera
Kuorma-autossa on 14 erilaista kameraa, radiotutkia ja infrapunavalaisimet.Arto Kyytinen/TTS

Kyytisen mukaan kaikki kuorma-autossa käytetty kamera- ja sensoritekniikka on jo markkinoilla, nyt sille on vain mietitty uusia käyttötapoja. Kuorma-auton kuolleen kulman ratkaisukeino ei ole hänen mielestään kohtuuton kustannuksiltaan, ja sen voi toteuttaa jälkiasennuksena.

– Kustannukset myös tulevat hyvin nopeasti alas, jos niitä ryhdytään enemmän laittamaan. Jos auton peilipilari kolhaistaan hajalle, niin se on samaa hintaluokkaa kuin ympärille laitettava kamerajärjestelmä, vertaa Kyytinen.

EU-hankkeen tavoitteena onkin, että sen suojissa kehitetty tekniikka ja sovellukset leviäisivät myös kaupalliseen käyttöön, ja samalla saataisiin liikenteen vaaratilanteita pois.

Testikuorma-autolla on nyt 10 000 koeajokilometriä takana. Kuljettajat ovat Kyytisen mukaan kiitelleet laajaa näkyvyttä, ja auton turvatekniikka on toiminut moitteettomasti.

– Olen itsekin ajanut sillä paljon. Siinä käy niin päin, että peileihin tulee kyllä katsottua, mutta ensimmäiseksi tulee aina katsottua ihan silmien edessä olevasta näytöstä, onko siellä ketään. Tiedän kuitenkin, ettei varmasti osu, toteaa Kyytinen.