1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. talous

Tromssan lentokenttä tähtää lentomatkustajien määrän kaksinkertaistamiseen

Tromssan lentokenttää käyttää vuosittain lähes kaksi miljoonaa matkustajaa. Se on jo nyt ylivoimaisesti suurin lentokenttä arktisella alueella ja aikoo kasvattaa matkustajamääränsä neljään miljoonaan seuraavan 20 vuoden aikana. Lentoaseman terminaalirakennuksen laajennus aloitetaan parin vuoden päästä.

Tromssan lentokenttä sijaitsee samalla kymmenen kilometrin mittaisella saarella kuin koko kaupunkikin. Kuva: Timo Sipola / Yle

Tromssassa arvioidaan matkustajamäärän kaksinkertaistuvan seuraavan 20 vuoden aikana.

Nyt jo pieneksi käynyttä terminaalia laajennetaan vuonna 2018 kaksinkertaiseksi nykyisestä. Myös kiitotien pidennys 400 metrillä nykyisestä 2447 metristä on suunnitteilla. Sen jälkeen Tromssaan voidaan tulla myös laajarunkokoneilla.

– Voisimme jatkossa tarjota esimerkiksi oululaisille ja luulajalaisille jatkoyhteyksiä nykyisten lisäksi esimerkiksi New Yorkiin, kertoo Tromssan lentoaseman päällikkö Jonny Andersen.

Hän näkee Barentsin alueen lentokenttien yhteistyössä mahdollisuuksia harvaan asutun alueen lentoliikenneyhteyksien parantamiseen. Tromssan kentällä olisi Andersenin visioissa paikka myös rajat ylittävänä solmukohtakenttänä.

Pohjoisten kenttien yhteistyö kiinnostaa

Norwegian -lentoyhtiön suunnitelmat avata Tromssasta suora yhteys Pohjois-Amerikkaan jollakin aikavälillä riippuvat viime kädessä markkinatilanteesta. Näitä lentoja suunnitellaan ennen kaikkea arktisista alueista kiinnostuneita pohjoisamerikkalaisia varten.

Voisimme jatkossa tarjota esimerkiksi oululaisille ja luulajalaisille jatkoyhteyksiä nykyisten lisäksi esimerkiksi New Yorkiin.

Tromssan lentoaseman päällikkö Jonny Andersen

Tässä yhteydessä suora lentoyhteys Tromssasta Huippuvuorille on erikoisen kiinnostava asia. Pelkästään Pohjois-Norjan väestön varaan mannertenvälistä lentoreittiä ei tietenkään voi rakentaa.

– Näin voitaisiin saada Barentsin alueen pienemmiltä kentiltä yhteyksiä kohteisiin, joihin ei yhdeltä kentältä kohdistu riittävästi kysyntää, arvioi Andersen.

Pohjoinen kiinnostaa Finnairiakin

Huippuvuorille pääsee suorilla lennoilla toistaiseksi vain Tromssasta ja Oslosta. Finnair on ilmoittanut ensimmäisenä yhtiönä suorat kansainväliset lennot Huippuvuorten Longyearbyeniin kesällä 2016.

Finnairin mielessä eivät ole niinkään amerikkalaiset, vaan aasialaiset.

– Siihen on syynsä. Markkinat etsivät tämän kaltaisia yhteyksiä. Varsinkin Aasiassa, mikä on Finnairin tärkein markkina-alue, ollaan kiinnostuneita tällaisista kohteista. Se kertoo arktisten alueiden kiinnostavuudesta ja Huippuvuoret on aasialaisille äärimmäisen kiinnostava paikka vierailla täällä arktisella alueella, tiivistää Andersen.

Ei ihan pelkkää auvoa

Tromssasta on lennetty pitkään myös suoraan Venäjälle. Vielä viime vuoden loppupuolella Tromssasta lennettiin myös Murmanskiin, mutta tämä kaksikymmentä vuotta yhtäjaksoisesti toiminut lentoreitti on nyt lopetettu kannattamattomana.

– Se oli meille suuri menetys ja toivomme, että se voitaisiin avata taas uudelleen kun taloudelliset näkymät parantuvat Venäjällä, sanoo Andersen.

Lentoja suoraan Lontooseen ja Huippuvuorille

Tromssan kentällä on eniten matkustajia, eniten lentoja ja eniten suoria lentoyhteyksiä koko arktisella alueella. Arktisen alueen pääkaupungiksi itseään kutsuvassa Tromssassa asuu 70 000 ihmistä.

Mannertenvälisten lentojenkin solmukenttänä toimiva Alaskan Anchorage on selvästi Tromssaa vilkkaampi kenttä. Sen kautta matkustaa vuosittain yli viisi miljoonaa ihmistä. Mutta se ei kuulu virallisesti arktiseen alueeseen.

Jos katsotaan vain Euroopon pohjoista ja Barentsin aluetta, Tromssan jälkeen seuraavaksi eniten lentoliikennettä on Bodössä (1,5 miljoonaa matkustajaa) ja Oulussa, Uumajassa sekä Luulajassa. Viime mainittujen kautta matkustaa vuosittain noin miljoona ihmistä.

Norjassa lennetään paljon, mutta suhteellisen pienillä koneilla. Tromssa on tällaisen alueellisen lentoliikenteen solmukohta.

Tromssasta pääsee suoraan Lontooseen, Tukholmaan, Turkkiin, Kanarialle sekä Huippuvuorille ja pariinkymmeneen kohteeseen sekä Pohjois-Norjassa että etelämpänä maassa. Sieltä on päässyt vuoden 2015 alusta lähtien suoraan myös Ruotsin Luulajaan ja Ouluun.

Pääkaupungit ovat kaukana etelässä

Pohjois-Norja, Pohjois-Ruotsi ja Pohjois-Suomi ovat viime vuosina löytäneet erilaisia yhteistyökuvioita ja sitä kautta voineet hieman irtautua kaikkien kolmen maan etelässä sijaitsevien pääkaupunkien luomasta etelä-pohjois-rakenteesta.

Yksi esimerkki tästä on näiden kolmen kaupungin välinen suora lentoyhteys. Vuoden vaihteesta lähtien väliä Oulu-Luulaja-Tromssa on lennetty viitenä päivä viikossa 33-paikkaisella koneella.

Tromsin lääni, Luulajan kauppakamari ja Oulun kaupunki ovat taanneet lentolinjan olemassaolon viideksi vuodeksi.