Kännyköiden käyttötavat muuttuvat – lyhyet puhelut vähenevät

Asiantuntijan mukaan älypuhelimiin ladattavat pikaviestinsovellukset kuten Whatsapp ja Facebookin Messenger vähentävät perinteisten puheluiden ja tekstiviestien suosiota.

Kotimaa
Koululainen käyttää älypuhelinta.
Pekka Sivukari / Yle

Uudet viestintätavat ovat vähentäneet perinteisten puheluiden ja lähetettyjen tekstiviestien määriä. Viestintäviraston tekemän kuluttajatutkimuksen (siirryt toiseen palveluun) mukaan pikaviestimet ovat vakiinnuttaneet paikkansa suomalaisten säännöllisessä käytössä ja niitä käyttää jo lähes puolet matkapuhelimen omistajista.

– On havaittu, että pikaviestimien käyttö lisääntyy kaikissa ikäryhmissä. Esimerkiksi 35–44-vuotiailla pikaviestinten käyttö on kasvanut melkein viidenneksen yhden vuoden aikana, Viestintäviraston viestintämarkkina-asiantuntija Hanne Mikkonen kertoo.

Nuoret omaksuneet ensin

Pikaviestinpalveluita käyttävät Viestintäviraston tutkimuksen mukaan eniten nuoret ikäryhmät. Esimerkiksi 18–24-vuotiaissa pikaviestimien käyttö on suositumpaa kuin perinteisten tekstiviestien kirjoittaminen. Mikkosen mukaan tekstiviestien määrän tippuminen onkin ollut viime vuosina kaikkein nopeinta.

– Varmasti laskuun vaikuttavat internetin kautta toimivat pikaviestipalvelut ja -sovellukset. Myös kestoltaan lyhyiden puheluiden määrä on vähentynyt, mikä viittaa siihen, että niitä on korvattu jollain muulla, esimerkiksi pikaviesteillä, Mikkonen analysoi.

Ihmisten viestintätapojen muutoksen ovat havainneet myös matkapuhelinoperaattorit. DNA:n kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisäsen mukaan puheluiden määrissä laskusuunta on ollut hidasta, mutta varmaa jo muutaman vuoden ajan.

– Ihmisten tavat kommunikoida keskenään ovat muuttuneet. Enää ei välttämättä ole tarvetta soittaa puhelimella, vaan asioita jaetaan muille sosiaalisessa mediassa ja pikaviestimin, jolloin viesti menee kerralla monille ihmisille samaan aikaan, Väisänen toteaa.

Työelämässä pikaviestitellään

Pikaviestintää hyödynnetään arkiviestinnän lisäksi myös työpaikoilla. Pekka Väisäsen mukaan työelämässä puheluita ja tekstiviestejä korvataan muun muassa Microsoftin Lync-pikaviestinohjelmalla.

– Pikaviestinpalveluiden avulla voidaan käydä reaaliaikaisia keskusteluja netin välityksellä työpaikoilla. Monilla aloilla juuri organisaatioiden sisäistä viestintää hoidetaan pikaviestimillä, Väisänen kertoo.

Palvelutekstiviestien määrä kasvussa

Vaikka kuluttajien lähettämien tekstiviestien määrä on ollut laskusuunnassa, ovat yritysten lähettämät palveluviestit Väisäsen mukaan lisääntyneet. Väisänen perustelee tätä sillä, että tekstiviestit menevät perille myös asiakkaille, joilla ei ole älypuhelinta, eivätkä ne vaadi erikseen asennettavia sovelluksia.

– Lentoyhtiöt esimerkiksi lähettävät lentolipun tarkastuskortteja perinteisillä tekstiviesteillä.

Väisäsen mukaan pikaviestinpalvelut tulevat kasvattamaan suosiotaan tasaisesti myös jatkossa, mutta mitään dramaattista perinteisten puheluiden ja tekstiviestien romahdusta hän ei usko tapahtuvan lähitulevaisuudessa.

– Pientä ja hidasta eroosiota niissä tulee näkymään jatkossakin, hän päättää.