1. yle.fi
  2. Uutiset

Krista Kosonen: “Olen huomannut, ettei keskustelusta aina seuraakaan hyvää”

Krista Kosonen toivoo Kätilö-elokuvan tuovan keskusteluun vaietut suomalaisten ja saksalaisten suhteet Lapin sodan ajalta. Hän ei kuitenkaan enää ole automaattisesti sitä mieltä, että kaikesta keskustelusta seuraa hyvää.

kulttuuri
Näyttelijä Krista Kosonen.
Katja Oittinen / Yle

Kun kuvat lyhythiuksisesta Krista Kososesta levisivät julkisuuteen viime vuonna Kätilö-elokuvan kuvauksista, sanoo hän pitäneen niistä noussutta kohua hassuna.

– Siitä kyseltiin niin paljon, ja itse olin, että mitäs tässä. Se oli mielenkiintoista, koska ei varmaan muuten olisi tullut leikattua hiuksia. Kivointa oli huomata, ettei se vaikuttanut itsetuntooni, Kosonen muistelee.

– Olen aina mieltänyt sen niin, että ulkonäköni ja kehoni liittyy näyttelijän työhön ja roolin. Kun elokuvan ohjaaja Antti J. Jokinen sanoi, että tukka lähtee, niin olin ihan, että aha. Olisihan se ollut outoa, että olisin ollut sotavankileirillä ainoa pitkähiuksinen.

Kosonen heittää, että jos leikkauksista pitää puhua niin sitten mieluummin vaikka hallituksen leikkauksista. Samalla kun hän toivoo, että elokuva herättäisi keskustelua vaietuista Lapin sodan aikaisista traumoista, niin hän hoksaa, ettei hän enää ajattele kaikesta keskustelusta seuraavan hyvää.

– Meinasin sanoa, että keskustelustahan seuraa aina hyvää, mutta viimeaikaiset keskustelut Suomessa ja poliittinen ilmapiiri saavat kyllä miettimään. Olen huomannut, ettei keskustelusta aina seuraakaan hyvää.

Maailman luonnollisin asia

Krista Kosonen valmistautui Helenan rooliinsa perehtymällä käsikirjoituksen lisäksi historiaan.

Toinen maailmansota on koluttu aihe, ja siellä ihmeteltiin, että oli siihen oli uusi näkökulma kaukaa pohjoisesta.

Krista Kosonen

– Mitä enemmän olen lukenut saksalaisten sotilaiden kanssa suhteessa olleiden suomalaisnaisten kohtalosta ja kohtelusta sen jälkeen kun saksalaiset poistuivat ja polttivat Lapin mennessään, niin sitä enemmän olen ajatellut sitä, miten niistä naisista tuli syntipukkeja, tavallaan sylkykuppeja.

– Saksalaiset asuivat kolme vuotta suomalaisten keskuudessa, ja aseveljeys ja ystävyyssuhteet unohtuivat niin nopeasti. On maailman luonnollisinta, että nuoret ihmiset rakastuvat. Kun ajattelee miten paljon syyllisyyttä ja häpeää laitettiin niiden naisten päälle, niin ei ole ihme, että moni halusi olla hiljaa.

Kosonen ajattelee, että vaikenemisen kulttuuri voisi hieman aueta elokuvan myötä, vaikka Suomen historiasta kertovan elokuvan vastaanotto kotimaassa hieman jännittääkin.

– Ehkä jopa tuon ajan eläneet ihmiset, jotka ovat vielä elossa, tai suomalaisten ja saksalaisten jälkeläiset, jotka ovat etsineet identiteettiään ja kyselleet isästään, puhuisivat asiasta. Siitä seuraisi jotain puhdistavaa, kun aihe on niin traumaattinen – ehkä olisi jo aika ja tarve puhua.

Maskeeraaja, puvustaja ja lavastaja antavat näyttelijälle paljon

Krista Kosonen palkittiin parhaana naisnäyttelijänä Helenan roolistaan Shanghain kansainvälisillä elokuvafestivaaleilla. Hän kertoo, että lehdistötilaisuudessa elokuva kiinnosti toimittajia.

Kun ajattelee miten paljon syyllisyyttä ja häpeää laitettiin niiden naisten päälle, niin ei ole ihme, että moni halusi olla hiljaa.

Krista Kosonen

– Toinen maailmansota on koluttu aihe, ja siellä ihmeteltiin, että oli siihen oli uusi näkökulma kaukaa pohjoisesta. Samalla oltiin mykistyneitä elokuvan maisemista, että todellako on tuollaisia olemassa.

Maisemat, lavastus, puvustus ja maskeeraus ovat Kososen mukaan tärkeitä tekijöitä näyttelijälle työssään.

– Emme kuvanneet studiossa, vaan oikeissa paikoissa. Lavastajat rakensivat sotavankileirin, maskeeraajan ja puvustajan tapasin ensimmäisenä ja viimeisenä joka päivä. Sekin tuo paljon tunnetta mukanaan, kun on ollaan Jäämerellä kuvaamassa. Ja Jäämeressä, Kosonen naurahtaa kohtauksista, joissa hän kahlaa kylmässä vedessä.

– Kävin sovittamassa varmaan kolmeakymmentä piilolinssiä rooliin, pohdimme millaiset hiukset ja vaatteet Helenalla on, ja kengäthän ovat tosi tärkeät – minulle teetettiin hienot mustat lapikkaat roolia varten. Kaikki tämä antaa rooliin todella paljon, Kosonen sanoo.

Lue seuraavaksi