Uusi bussilinja 560 ajaa täynnä Helsingissä ja tyhjänä Vantaalla

Uutta runkolinjaa 560 ajetaan uudenkiiltävillä busseilla 30 miljoonaa maksaneen tunnelin läpi. Matkustajia on ensimmäisten kolmen viikon aikana ollut varsin vähän etenkin Vantaan puolella. Parhaan käsityksen tilanteesta saa, kun hyppää kyytiin ja ajaa idästä länteen.

matkustajaliikenne
Runkolinja 560 on toistaiseksi ainoa bussi, joka käyttää Paloheinään rakennettua joukkoliikennetunnelia.
Runkolinja 560 on toistaiseksi ainoa bussi, joka käyttää Paloheinään rakennettua joukkoliikennetunnelia.Vesa Marttinen / Yle

Kello on 6.31 Helsingin Rastilassa. Uudenkiiltävä bussi 560 kaartaa metroaseman kulmalle ja lähtee matkaan kohti Länsi-Vantaata.

Tässä vaiheessa bussi on vielä tyhjä – ensimmäiset matkustajat nousevat kyytiin Ramsinniementien pysäkiltä.

Väkimäärä kasvaa pysäkki pysäkiltä. Mellunmäessä auto on jo puolillaan matkustajia ja Kivikon kohdalla kaikki bussin 52 istumapaikkaa ovat täynnä. Seisomapaikkoja autossa on 20 ja niistäkin noin puolet on käytössä.

Hiljainen osuus Malmilta Myyrmäkeen

Matkan puolivälin paikkeilla tilanne muuttuu: kun auto saapuu Malmille, bussi tyhjenee. Kyytiin jää vain neljä matkustajaa.

Tästä alkaa matkan hiljaisin osuus, vakuuttaa Erjaksi esittäytyvä kuljettaja.

– Aika hiljaista on ollut. Etenkin Vantaan päässä on ollut todella vähän matkustajia, Myyrmäkeen saakka ei kulje juuri ketään.

Joukkoliikennekadulta tunneliin

Malmilta reitti jatkuu läpi Tapaninvainion ja Tuomarinkylän. Pian oranssi bussi köröttelee Paloheinän golfkentän laitaa kulkevaa joukkoliikennekatua pitkin.

Sellainen on rakennettu Kuusmiehentien varteen, sillä tien rakenteet eivät kestä tiheää bussiliikennettä. Vastaavia joukkoliikennekatuja löytyy myös Viikistä linja 550:n reitin varrelta sekä Etelä-Haagasta, jossa osa Eliel Saarisen tiestä toimii joukkoliikennekatuna.

Joukkoliikennekadun jälkeen lähes tyhjä bussi sukeltaa 1,2 kilometriä pitkään tunneliin, joka alittaa Keskuspuiston Paloheinän ja Kuninkaantammen välillä.

Joukkoliikennetunnelia käyttävät ainoastaan linjan 560 bussit, mutta HSL:n toimitusjohtajan Suvi Rihtniemen mukaan tulevaisuudessa sinne voidaan ohjata muitakin linjoja.

– Katsotaan nyt, miten yhdyskuntarakenne noilla alueilla kehittyy ja millaisia tarpeita tulee. Mahdollista se toki on, että tunnelia käyttäisi muutkin linjat. Mitään päätöksiä asiasta ei ole olemassa.

"Matkustajamäärät odotetun mukaisia"

Viimeisetkin matkustajat jäävät kyydistä ennen Myyrmäkeä, ja tyhjä bussi kaartaa päätepysäkilleen. 28 kilometrin matkaan kului aikaa tunnin verran ja aikataulussa pysyttiin.

Linjan länsipään vähäinen matkustajamäärä herättää kuitenkin hämmennystä. HSL:n Rihtniemen mukaan asia on tiedossa ja ensimmäisten viikkojen matkustajamäärät ovat olleet odotetun mukaisia.

– Alkuun aina uusilla linjoilla on vähemmän väkeä. Vuosaaresta Malmille matkustajia on ollut hyvin, mutta uskomme että muillakin osuuksilla ihmiset vielä löytävät tämän linjan.