Pääkaupunkiseudullako joukkoliikenne kallista? Ei, jos vertaa naapurimaihin

Pääkaupunkiseudulla joukkoliiikenteessä matkustaminen on karkeasti vertailtuna huomattavasti halvempaa kuin Norjan ja Ruotsin pääkaupungeissa.

Kotimaa
Grafiikka lippujen hinnoista.
Yle Uutisgrafiikka

Helsingin seudun liikenne (HSL) kaavailee (siirryt toiseen palveluun) korotuksia joukkoliikenteen maksuihin. Ensi vuoden korotustarpeeksi HSL on laskenut 6,9 prosenttia ja vuoden 2017 korotukseksi jopa 11,4 prosenttia. Paine nostaa hintoja johtuu pääosin Kehäraran ja Länsimetron rakentamiskustannuksista.

Toteutuessaan hinnankorotukset lisännevät ennestään tuttua napinaa (siirryt toiseen palveluun) siitä, kuinka kalliita matkaliput taas ovatkaan.

Pääkaupunkiseudulla joukkoliiikenteessä matkustaminen on kuitenkin karkeasti vertailtuna huomattavasti halvempaa kuin naapurimaiden Norjan ja Ruotsin pääkaupungeissa.

Erot ilmenevät, jos verrataan varsin yleisesti käytettyä, pääkaupunkien kuukauden pituisen yhden vyöhykkeen kausilipun hintaa. Kun Espoon, Helsingin ja Vantaan aikuisten 30 päivän yhden vyöhykkeen kausilippu maksaa tällä hetkellä 49,50 euroa, niin Oslossa samanvertaisesta kausilipusta joutuu pulittamaan 73 euroa. Tukholmassa puolestaan samanvertaisen kausilipun hinta kohoaa jo 83 euroon.

Ja jos HSL:n kaavailemat korotukset toteutuisivatkin, olisi pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen maksut edelleen halvempia kuin Oslossa ja Tukholmassa.

Pohjoismaisten pääkaupunkien joukkoliikenteen hinnat eivät ole kuitenkaan täysin vertailukelpoisia keskenään. Vyöhykkeet voivat olla Tukholmassa ja Oslossa isompia, mikä sotkee vertailua. Lisäksi joukkoliikenteen palvelutaso, käyttäjämäärän suuruus ja erilaiset tuet vaikuttavat suoraan matkalippujen hintoihin.

Mutta HSL on oman tulkintansa mukaan pystynyt pitämään matkakorttiensa hinnat maltillisena etenkin muista maista poikkeavan hinnoittelupolitiikkansa ansiosta. Tämä näkyy siten, että yksittäiset kertaliput tulevat matkustajalle pitkällä aikavälillä selvästi kalliimmaksi kuin matkakortti.

Matkakorttien kysyntä onkin tämän vuoksi korkealla tasolla, mikä on osaltaan pitänyt hinnat kohtuullisina.

– Hinnoittelussa ohjaamme ihmisiä käyttämään juuri matkakortteja, se on meidän hinnoittelupolitiikkaa. Muualta Euroopasta löytyy paljon maita missä taas kertaliput ovat halvempia, kertoo HSL:n viestintä- ja markkinointijohtaja Mari Flink.