yle.fi-etusivu

VR:n haastaja peittää kohta koko Suomen

OnniBus laajentaa reittiverkostoaan viikonloppuvuoroilla Lappiin. Tähän mennessä yhtiön pohjoisin määränpää on ollut Oulu. Nyt kaksikerrosbussit aloittavat vuorot Helsingistä Rovaniemelle ja takaisin. Skottimiljardööri osti yhtiön enemmistön vuosi sitten ja laajentumisvauhti on kova.

talous
OnniBussin linja-auto Helsingin keskustassa.
OnniBussin linja-auto Helsingin keskustassa.Yle

Suomen linja-autoliikenteen kaukoliikenteessä mullistanut OnniBus.com avaa uuden reitin Helsingistä Rovaniemelle ja takaisin viikonloppuisin. Toimitusjohtaja Pekka Möttö kertoo Yle Uutisille, että uudet vuorot ajetaan perjantaista maanantaihin. Perjantaisin ajetaan Helsingistä Rovaniemelle, lauantaisin ja sunnuntaisin kolme edestakaista vuoroa ja maanantaisin Rovaniemeltä Helsinkiin. Lisäksi Helsinki-Oulu välille tulee kolmas vuoro.

Pohjois-Suomen ELY-keskus ei myöntänyt lupaa arkisin ajettaville vuoroille Lappiin, koska reitillä on voimassa olevia vanhoja lupia.

Jo aiemmin on ollut tiedossa, että yhtiö on hakenut lupaa viiikonloppuisin ajettavalle yövuorolle Joensuun ja Helsingin välille.

Toimitusjohtaja Möttö kertoo, että liikennöintiin Helsingistä Turun ja Tampereen keskustoihin on myös haettu lupia. Iso asia on myös Kuopion keskustaan ulottuva liikenne.

Hintoja voidaan vielä puristaa alaspäin

Hintoja on vielä mahdollista puristaa alaspäin arvioi Pekka Möttö.

Onnibusin toimitusjohtaja Pekka Möttö.
Onnibusin toimitusjohtaja Pekka Möttö.Yle

– Ainahan sitä on, kun ihmisiä liikkuu paljon. Mitä enemmän väkeä, sitä matalammalla hinnalla pystytään liikennöimään. Myös kampanjat kuuluvat toimintamalliin, sanoo Möttö.

Konsepti perustuu siihen, että hinnat ovat järkevällä tasolla, hän sanoo.

OnniBus saavutti tavoitteensa kaksi miljoonaa matkustajaa, elokuussa ja se aiotaan tuplata vuodessa.

– Ensi vuonna näillä kalustomäärillä ollaan siinä neljässä miljoonassa, Möttö sanoo.

Rahasampo aateloidulle skottimiljardöörille?

Epäilyt että yhtiön viime vuonna ostanut skottilainen enemmistöomistaja Sir Brian Souter kuorii kermat päältä, kertoo Mötön mukaan täydellisestä joukkoliikenteen markkinan ymmärtämättömyydestä.

– Asiakkaista noin puolet on uusia joukkoliikenteen käyttäjiä, hän sanoo. Mitä enemmän liikennettä pystytään kasvattamaan, sitä enemmän myös tulosta pystytään tekemään.

Möttö sanoo, että toimintaa laajennetaan skottirahalla, mutta yhtiön kotipaikka on Suomessa ja myös sen 200 työntekijää maksavat veronsa Suomeen. Ilman ulkomaista lisärahaa tilanne olisi saattanut olla toinen. Hän kuitenkin myöntää, että tuloksen tekemisen paine on kova. Sijoittaja haluaa vastinetta rahoillensa.

Souter on yhtiössä enemmistöomistajana ja myös hallituksen puheenjohtaja. Yhtiön aluperin perustaneet suomalaiset omistajat ovat mukana vähemmistöomistajina hallituksessa.

Junaliikenteen vapautuminen askarruttaa

Syyskuun aikana kalusto kasvaa 15 kaksikerrosbussilla ja silloin kalustoa on jo 48. Viime kesänä yhtiön ostanut skotti puhui kauppojen jälkeen jopa sadasta kaksikerrosbussista, mutta Mötön mukaan vielä ei voi tietää milloin se saavutetaan.

– Kaukana ollaan vielä siitä pisteestä, kun ei kannata tarjontaa lisätä, sanoo Möttö.

Virossa, Puolassa ja Uudessa-Seelanissa toimii sisaryhtiöitä, jotka ovat pelkästään Sir Brian Souterin omistuksessa. Souter on jo yhtiöidensä kautta harpannut siis Keski-Euroopan markkinoille.

OnniBus oli aiemmin huomattavan kiinnostunut junaliikenteestä, mutta kiinnostus on hieman laantunut, kun kaukojunaliikenteen vapautuminen tapahtuu näillä näkymin kymmenen vuoden kuluttua, 2025.

Bussinkuljettajan perheeseen syntynyt Souter on tunnettu Britanniassa sekä bussi- että rautatieyhtiöidensä kautta, joten nähtäväksi jää, mikä kiinnostuksen aste on jatkossa Suomen junaliikenteeseen. Souter aateloitiin joukkoliikenteen edistämisestä.

VR:n suuria yt-neuvotteluja Möttö pitää ikävinä. Jos VR alentaa lippujen hintoja kiristyvässä kilpailupaineessa, se koituu Mötön mukaan myös muiden hyväksi, sillä käyttäjämäärät kasvattavat lisää jaettavaa, hän sanoo.

OnniBus.com on Linja-autoliiton jäsenyritys. Toimitusjohtaja Mika Mäkilän mukaan markkinoiden yhä suurempi vapautuminen ja kilpailun kiristyminen joukkoliikenteessä on luontevaa kehitystä.