Oppilaan reppu on tulevaisuudessa pilvessä – "Se on vähän kuin käsissään hypistelisi tietoa"

Sähköinen oppimisympäristö tekee tiedon näkyväksi, siihen pystyy palaamaan ja sitä pystyy muokkaamaan. Koululaisten reppu kulkee koko ajan matkassa, vaikka se ei paina hartioita.

internet
koulu tabletti opetus luovuus
Lappeen koulun kuudesluokkalaiset tekevät tableteilla elokuvia. Kaikissa kouluissa tilanne ei ole yhtä hyvä. Apulaisrehtori Arto Väliketo kertoo, että opetuksessa on mietittävä yhä tarkemmin koulujen vahvuuksia. Kyläkouluissa luovin oppimisympäristö voi edelleen löytyä läheisestä metsästä.Lauri Silvander / Yle

Kajaanin kaupungin perusopetuksessa otetaan kuluvan lukuvuoden aikana käyttöön pilvipalvelut koulutyön tueksi. Kaupunki hankkii kaikille perusopetuksen oppilaille mahdollisuuden käyttää Microsoftin 365 -palvelua. Hankinta maksaa vuodessa 17 000 euroa.

– Tämä on äärettömän tärkeä investointi, koska se parantaa opetuksen ja oppimisen edellytyksiä. Meillä on muutamassa koulussa opettajapareja, joiden oppilaille on hankittu myös laitteita, sanoo Kajaanin sivistysjohtaja Mikko Saari.

– Opettajat tarkastelevat, minkälaisia välineitä oppilaille olisi hyvä saada, koska emme voi edellyttää, että oppilaat ostavat omat laitteet. Toki omat laitteet saa tuoda kouluun, jos niitä käytetään oppimiseen ja tiedon käsittelyyn, Saari lisää.

Pilvipalvelujen avulla päästään aikaan ja paikkaan sitomattomaan opetukseen, kertoo puolestaan kaupungin tietohallintopäällikkö Kari Hyvönen. Hänen mukaansa oppilaan koulureppu tehtävineen on verkossa koko ajan saatavilla ja käytössä.

– Se, mikä oikeastaan muuttuu tai kehittyy, on yhdessä tekeminen ja yhteisöllinen tekeminen. Pilvipalvelut mahdollistavat sen, että entistä helpommin voidaan tehdä tehtäviä esimerkiksi porukalla. Tiedon käytettävyys ja hyödynnettävyys paranevat selkeästi, Hyvönen sanoo.

Pilvipalvelut kehittyvät koko ajan

Vanhoista ja hyväksi havaituista kirjoista ei kuitenkaan ole tarkoitus luopua, vakuuttaa sivistysjohtaja Mikko Saari.

– Kirjoissa on paljon hyvää tietoa. Sähköinen oppimisympäristö mahdollistaa kuitenkin sen, että se tuo tiedon näkyväksi, se on helposti saatavilla, siihen pystyy palaamaan ja sitä pystyy muokkaamaan. Se on vähän kuin käsissään hypistelisi tietoa.

Entistä helpommin voidaan tehdä tehtäviä esimerkiksi porukalla. Tiedon käytettävyys ja hyödynnettävyys paranevat selkeästi.

Kari Hyvönen

– Se saattaa jopa kannustaa oppilaita tekemään töitä kouluajan ulkopuolella, kun ollaan mielekkäitten oppimiskokonaisuuksien ja toiminnan äärellä. Kuka sitä estää, että konetta käyttää myös kotona ja tekee tehtäviä tai puurtaa jonkin projektin parissa vaikkapa lauantaina aamupäivällä. Sehän on vain hyvä asia, Saari jatkaa.

Hyvösen mukaan pilvipalvelut ovat koko ajan kehittyvä palvelu. Kaupunki päätyi tällä kertaa valitsemaan Microsoftin pilvipalvelun, mutta tulevaisuudessa palvelun tuottaja voi olla toinen. Samaa mieltä on sivistysjohtaja Mikko Saari.

– Emme voi jäädä odottamaan, että tuleeko joku parempi kenties ensi vuonna tai parin vuoden päästä, silloin olemme auttamattomasti jäljessä. Tulevaisuudessa se voi olla jotain ihan muuta. Tällä hetkellä esimerkiksi työelämässä käytetään ohjelmia, sovelluksia, jotka löytyvät nykyisestä palvelustamme, joten ne antavat nuorille lisää eväitä.