Coca-Cola närästää kulttuuriväkeä: Sponsorin näyttely taidemuseossa liikaa

Sinebrychoffin taidemuseon "Coca-Cola-pullo 100 vuotta" -esillepano on nostattanut kiivaan vastustuksen kuvataidepiireissä. Museota syytetään mainonnasta ja varsinaisen toimenkuvansa unohtamisesta. Taidemuseo kiistää syytökset.

kulttuuri
Pakpoom Silaphan: Warhol on Coke Bottle in Coke Crate, 2013
Pakpoom Silaphan: Warhol on Coke Bottle in Coke Crate, 2013Sinebrychoffin taidemuseo

Kansallisgalleriaan kuuluvan Sinebrycoffin museon Coca-Cola-pullo 100 vuotta -näyttely on saanut kulttuuripiirit närkästymään. Muun muassa maan johtaviin kuvataidekriitikoihin kuuluva Otso Kantokorpi on laatinut nettiin adressin (siirryt toiseen palveluun), jossa hän vaatii taidemuseota luopumaan Coca-Cola -näyttelystä.

Kantokorven teesi on, että julkisin varoin ylläpidetyn museon tehtävä ei ole globaalin brändin markkinointia tukeva näyttelytoiminta.

Julkisin varoin ylläpidetyn ja vanhemman taiteen esittelyyn erikoistuneen museon tehtävä ei voi olla globaalin brändin markkinointia tukeva näyttelytoiminta.

taidekriitikko Otso Kantokorpi adressissa

Adressin on allekirjoittanut yli 200 henkilöä, joukossa myös merkittäviä kuvataidevaikuttajia. Kantokorpi aikoo lisäksi boikotoida museota lopun elinikänsä.

Coca-Cola-näyttely alunperin vain sponsorin käyttöön rakennettu

Sinebrychoffin taidemuseon johtaja Kirsi Eskelinen on pahoillaan syntyneestä kohusta. Hän muistuttaa, että museon varsinainen kesänäyttely on Rokokoo - Pohjoisia tulkintoja. Museon kellarin juhlatilaan pystytetty _Coca-Cola-pullo 100 vuotta _ei museojohtajan mukaan ole näyttely, vaan pienimuotoinen tapahtuma, joka liittyy museon yritysyhteistyöhön.

– Coca-Cola-tapahtuman piti alun perin olla vain pitkäaikaisen tukijamme Sinebrychoff Oy:n sidosryhmätilaisuuksia varten räätälöity esillepano. Päätimme kuitenkin avata tilan myös yleisölle.

Sinebrychoff Oy, Pohjoismaiden vanhin panimo, omistaa Coca-Colan Suomen-lisenssin.

Coca-cola-pullo inspiroinut monia taiteilijoita

Museojohtaja Eskelinen ei suostu näkemään Coca-Cola-näyttelyä mainontana.

Pakpoom Silaphan: Dali Sits on Coke, 2014
Pakpoom Silaphan: Dali Sits on Coke, 2014Sinebrychoffin taidemuseo

– Coca-Cola-pullo on inspiroinut monia taiteilijoita vuosikymmenten varrella. Meilläkin on esillä muun muassa Andy Warholin 1960-luvun lopun työ Coca-Cola-yhtiön kokoelmista.

Kulttuuripiirien ihmettelyyn siitä, mitä uudempi Coca-Colaan liittyvä taide ylipäätään tekee vanhaan taiteeseen erikoistuneessa Sinebrychoffin museossa, Eskelinen vastaa kipakasti, että museo on ennenkin tuonut esille myös uutta taidetta.

– Meillä on ollut monia näyttelyitä, joissa nykytaide ja vanhempi taide käyvät vuoropuhelua. Se, että olemme vanhempaan taiteeseen erikoistunut museo, ei tarkoita että emme voisi olla ajassa kiinni.

Taidemuseoiden dilemma: Sponsorirahaa vai tyhjät seinät

Sinebrychoffin taidemuseo painiskelee – muiden museoiden tapaan – pienenevän julkisen tuen kanssa. Museojohtajan mukaan verovaroin kustannetaan enää vain museon seinät. Varsinainen toiminta katetaan pääsylipputuloin, veikkausvoittovaroista saatavalla tuella sekä museokaupan ja kahvilan tuotolla.

Museon merkittävin sponsoroija on jo vuosia ollut Sinebrychoff Oy.

Steve Kaufman: Mona Lisa, 2008
Steve Kaufman: Mona Lisa, 2008Sinebrychoffin taidemuseo

– Sinebrychoff-yritys on tukenut museotamme viidentoista vuoden aikana yhteensä noin 700 000 eurolla. Tänä vuonna saamme yritykseltä tukea 50 000 euroa, Eskelinen luettelee.

Taidekriitikko Otso Kantokorpi paheksuu nettiadressissaan jyrkästi omistussuhteisiin perustuvia taidenäyttelyitä. Hän neuvoo museoita näyttämään resurssiensa puutteen, jotta vallanpitäjille ei jäisi valheellista mielikuvaa siitä, että museot saisivat seinänsä täyteen, vaikkei valtiolta rahaa heruisikaan.

Museojohtaja Eskelinen on eri mieltä.

– Sinebrychoff-yrityksen tuki on meille erittäin merkittävä. Olemme voineet toteuttaa monia asioita, johon vuosibudjettimme ei olisi muuten antanut mitään mahdollisuuksia, Eskelinen sanoo.