Karkkila pyristelee irti kriisikunnan maineesta

Konkurssin partaalla 90-luvulla käynyt Karkkilan kaupunki haluaa eroon kriisikunnan maineesta. Talousvaikeudet ovat kohta historiaa, sillä kaupunki saa kumulatiivisen alijäämänsä maksettua tänä vuonna ja velkaantuminen on tarkoitus taittaa kahden seuraavan vuoden aikana.

Karkkila
Karkkilan uusi, vihreä ja entistä dynaamisempi ilme julkaistiin syyskuun alussa.
Yle

Pian kaupunginjohtajan tehtävistä luopuva Juha Majalahti voi jättää Karkkilan taakseen hyvillä mielin kuuden vuoden työrupeaman jälkeen.

– Talouden tasapainottamiseen tähtäävä strategiatyö on toteutunut vähintään suunnitellusti. Päätavoite meillä on ollut asukasmäärän lisääminen ja se on saatu kääntymään kasvuun muutaman huonomman vuoden jälkeen. Työttömyysprosentti on edelleen suhteellisen korkea, noin 13, mutta se olisi vielä korkeampi, jos mitään ei olisi tehty, kaupunginjohtaja Juha Majalahti huomauttaa.

Karkkilaan on palkattu työllisyyskoordinaattori ja lähialueen TE-toimistojen, oppilaitosten ja yritysten välille on luvassa entistä tiivimpää yhteistyötä.

– Strategiaa voisi ehkä vielä terävöittää uuden kaupunginjohtajan kanssa. Talous ja rakennukset ovat kunnossa, seuraavaksi voi keskittyä sisältöön, Euran johtoon syyskuun puolivälissä siirtyvä Majalahti jatkaa.

Velkaa Karkkilan kaupungilla on edelleen suhteellisen paljon, vajaa 5 000 euroa asukasta kohden. Velkaantuminen on kuitenkin tarkoitus saada taitettua vuoden 2017 loppuun mennessä.

Kaupungin uusi ilme korostaa uutta alkua

Osa Karkkilan kaupungin toteuttamaa ja tavoitteisiinsa yltänyttä strategiaohjelmaa on uusi vihreä ilme. Ilmeuudistukseen ja markkinointikampanjoihin on varattu 80 000 euroa kuluvan vuoden talousarviosta.

Karkkilan edellinen logo on vuodelta 2006.
Karkkilan edellinen logo on vuodelta 2006.Yle

– Karkkilaan liittyy paljon vanhoja mielikuvia, joista nyt pyritään eroon ihan tätä ilmeuudistusta myöten. Esimerkiksi vanhan ilmeen väristä tuli aika paljon negatiivista palautetta varsinkin kotisivujen kautta, että siellä on liikaa sitä punaista, Majalahti kertaa logovalinnan taustoja.

– Uusi tunnus on ruohonkorsista muodostuva K-kirjain, jonka kaarevat muodot symboloivat yhteisöllisyyttä ja hyväntuulisuutta, mutta toisaalta myös dynaamisuutta, SST-mainostoimiston Nina Honkaranta luonnehtii.

Karkkilan uuden ilmeen mukaiset internetsivut on juuri julkaistu. Lisäksi kaikkiin karkkilalaistalouksiin jaetaan lähiaikoina Hyviä uutisia Karkkilasta -mainoslehti.