Ensimmäinen PlayStation 4 -peli suomalaisesta oppilaitoksesta

Kajaanin ammattikorkeakoulussa PlayStation 4 -konsolipelien kehittäminen on otettu innolla vastaan. Ensimmäistä kyseiselle alustalle tehtyä peliä alettiin suunnittella jo kahdeksisen kuukautta sitten.

Kotimaa
Kuvakaappaus Cavengers -pelistä.
Kuvakaappaus Cavengers -pelistä.

Kajaanin ammattikorkeakoulussa innostuneet nuoret miehet viimeistelevät Cavengers-peliä. PlayStation 4 -konsolille suunniteltua peliä alettiin suunnitella jo ennen kuin ammattikorkeakoulu sai laitteiston viime maaliskuussa. Kajaani oli ensimmäinen akateeminen koulu Suomessa, joka sai laitteiston.

– Teemme multiplayerpeliä, luolalentelyä, jossa tavoitteena on kilpailla kavereiden kanssa, tuhota heidän avaruusaluksensa ja pysyä hengissä mahdollisimman pitkään, Cavengers-peliä tekevän tiimin tuottaja ja suunnittelija Miikka Ketonen kertoo.

Tiimi päätti tehdä pelin PlayStation 4 -alustalle, koska mahdollisuus siihen tuli sopivasti. Pelin sisältö on lähestulkoon valmiina, ja projektia viimeistellään parhaillaan.

Cavengers-tiimi ei ole ainoa, joka on hyödyntänyt maaliskuussa saatua mahdollisuutta.

– Opiskelijat käyvät testaamassa kuinka heidän pelinsä kääntyvät pleikkarille. Uusilla opiskelijoilla on nyt myös aikaisempaa enemmän vaihtoehtoja, mille alustalle he lähtevät tekemään pelejä. Tulevaisuudessa Cavengersin lisäksi odotettavissa on varmasti monia muitakin PlayStation 4 -pelejä, Kajak Games Osuuskunnan markkinointivastaava ja ammattikorkeakoulussa pelituotantoa opiskeleva Nanne Leskinen mainitsee.

PC-pelit lisääntyneet, mobiilipelejä julkaistaan tasaisesti

PlayStation 4 -konsolin lisäksi ammattikorkeakoulussa löytyy monenlaisia muita peliprojekteja.

Uusilla opiskelijoilla on nyt myös aikaisempaa enemmän vaihtoehtoja, mille alustalle he lähtevät tekemään pelejä.

Nanne Leskinen

– Nyt ovat lisääntyneet erilaiset PC-pelit ja niille on tehty aikaisempaa monimuotoisempaa sisältöä. Tulossa on muun muassa partypelejä, joita voi pelata yhdessä kotona. Mobiilipelejä tulee edelleen tasaisesti ja opiskelijat jaksavat tehdä myös virtuaalitodellisuuspelejä muun muassa Oculus Riftille, Leskinen kertoo.

– Pelejä tulee jatkuvasti, varsinkin kun opiskelijat tulevat koko ajan kunnianhimoisemmiksi. Pelejä tulee yhä enemmän valtavirtaan ja kauppa-alustoille myytäväksi.

Ammattikorkeakoulussa on kehitetty myös erilaisia simulaattoreita. Niiden määrän lisääntyminen jää nähtäväksi, mutta jo olemassa olevia on kehitetty niin, että ne hyödyntävät tekniikkaa aikaisempaa paremmin.

– Esimerkiksi Athene-simulaattorin kehitystyössä pyritään entistä enemmän hyödyntämään hyötypelien alaa, Leskinen mainitsee.