Onko sinullakin kaapissasi Muumimuki? Näin siitä tuli hitti

Iiro Lahdenranta on mies, joka keksi saattaa yhteen muun muassa Michael Monroen ja Kalevala-korun. Hän kuuluu Suomessa uuteen IPR-agenttien ammattikuntaan. Agenttien tehtävä on yhdistää tuttuja brändejä, joista yksi esimerkki on Muumimuki.

Kotimaa
Nipsu-muki
Satu Krautsuk / Yle

Suomalaisten yritysten IPR eli aineeton omaisuus halutaan tehokkaampaan käyttöön. IPR on muun muassa patentteja, brändejä ja tietoa. Tätä varten Suomeen on syntynyt uusi ammattikunta: IPR-agentit. Heidän tehtävänään on keksiä, mitkä firmat ja brändit voisivat hyödyntää toisiaan.

IPR-valmennuksen vetäjän Marit Hohtokarin mukaan Suomessa on paljon yrityksiä, joilla on aineetonta omaisuutta, mutta eivät tajua hyödyntää sitä toisen yrityksen kanssa.

– Nyt yritämme löytää henkilöitä, jotka osaavat nähdä yhteistyömahdollisuuksia eri yritysten kesken.

Oli Muumi ja oli muki

Hohtokari mainitsee hyvänä esimerkkinä Muumimukin. Oli Muumi ja oli Arabian muki, joista yhdistettynä tuli himoittu tuote.

– Jos Arabian Muumi-mukista parhaimmillaan maksetaan 300–400 euroa, onhan se eri asia kuin muki ilman Muumia.

Hohtokarin mukaan yksi keino nostaa Suomi nousuun on lisätä tuotteiden jalostusarvoa.

Jos Arabian Muumimukista parhaimmillaan maksetaan 300–400 euroa, onhan se eri asia kuin muki ilman Muumia.

Marit Hohtokari

Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö Cursor aloittaa lokakuussa IPR-agenttien valmennusohjelman, johon etsitään parhaillaan osallistujia.

– Unelmaryhmässä olisi parikymmentä henkilöä, joilla on laaja ikäjakauma, koulutustausta ja työkokemus. Mitä monipuolisempi joukko, sitä yllättävämpiä ideoita sieltä nousisi.

"Mainoksia en pysty katsomaan neutraalisti"

Iiro Lahdenranta on toiminut IPR-agenttina yli kuusi vuotta. Hän on urallaan ehtinyt yhdistellä erilaisia brändejä, kuten Michael Monroen ja Kalevala-korun.

– Michael Monroe sai Kalevala-korulta vuoden korunkantaja-tunnustuksen. Siitä sain idean yhdistää nämä kaksi asiaa. Otin yhteyttä Kalevala-koruun ja siitä se lähti. Näin syntyi Monroen suunnittelema korumallisto.

Lahdenranta on saattanut Kalevala-korun kanssa yhteen myös Duudsonit.

Lahdenranta tekee pääasiassa mainos- ja brändiyhteistyösopimuksia artistien ja mainostajien välillä. Ansiolistalta löytyy myös muun muassa Rähinä Alias -lautapeli.

Popeda ja ruisleipä

Työ tunkeutuu myös vapaa-aikaan, eikä Lahdenranta pysty enää katsomaan mainoksia neutraalisti.

– Aina mietin, miten mainos voitaisiin tehdä paremmin ja kuka voisi tehdä yhteistyötä kyseisen tuotteen kanssa.

Kun Iiro Lahdenrannalle antaa listan suomalaisille rakkaista asioista ja pyytää yhdistämään niistä kaksi, mies ei kauaa mieti.

– Popeda ja ruisleipä! Popedan kanssa voisi takuulla tehdä räväkämpää ruisleipää.