Ruotsalainen Adlibris opettelee tavoille Suomessa

Ruotsalainen verkkokirjakauppa Adlibris yrittää kiillottaa brändiään Suomessa. Yritys kierrätti aiemmin suomalaiset kirjat Ruotsin kautta välttääkseen veroja.

kirjallisuus
Verkkokirjakauppojen myynti 2014.
Yle Uutisgrafiikka

Ruotsalainen verkkokirjakauppa Adlibris alkaa toimittaa suomalaiset kirjat suoraan suomalaisille. Yritys siirsi elokuussa kirjojen toimitukset kokonaan Porvooseen.

Tähän asti suomalaiset kirjat on kierrätetty Suomeen Ruotsin kautta. Menettelyllä Adlibris on välttänyt maksamasta Suomeen veroja. Esimerkiksi vuonna 2012 Adlibris ei maksanut veroja Suomeen lainkaan.

Suomessa vieraileva Adlibris-konsernin johtaja Johan Kleberg painottaa, että yritys haluaa toimia jatkossa Suomen markkinoilla kuten muut.

– On tärkeä ja oikea päätös toimia Suomessa samalla tavalla kuin muut. Haluamme myös toimittaa kirjat nopeammin asiakkaille.

Verkon osuus kasvaa

Suomessa myydään yhä melko vähän kirjoja verkossa, mutta verkkomyynnin osuus kasvaa. Suomen Kirjakauppaliiton arvion mukaan kirjakauppojen kirjoista myydään netissä noin 18 prosenttia.

Verkkokirjakauppa on osin salatiedettä, sillä esimerkiksi Suomen johtavat kirjakaupat Suomalainen ja Akateeminen eivät paljasta myyntiään verkossa.

Tiedossa olevan aineiston valossa molemmat tekevät kuitenkin netissä nappikauppaa.

Myös verkkokirjakauppa Amazonin kirjamyynnin osuus Suomessa on arvoitus, sillä yhtiö ei paljasta lukujaan.

Johan Kleberg
Johan KlebergPekka Tynell / Yle

Booky.fi suurin myynniltään

Viime vuoden tilastojen perusteella Suomen suurin verkkokirjakauppias oli suomalainen Booky.fi. Se kasvatti myyntiään vuonna 2014 noin 30 prosenttia vuodentakaisesta.

Kotimaisen verkkokirjakaupan vanavedessä tulee ruotsalainen Adlibris, jonka kirjamyynti kasvoi viime vuonna 20 prosenttia.

Adlibris väittää tosin julkisuudessa olevansa Suomen suurin verkkokirjakauppias, vaikka Booky.fi-verkkokirjakaupan myynti oli viime vuonna 700 000 euroa enemmän kuin Adlibriksellä.

Adlibris pitää pahimpina kilpailijoinaan perinteisiä kirjakauppoja sekä Amazon-verkkokauppaa.

– Perinteinen kirjakauppa on kovin kilpailijamme, mutta myös Amazon. Se on yksi syy, miksi haluamme olla paikallisempia ja pitää jalat maassa, Kleberg kertoo.

Adlibris on kasvattanut suosiotaan Suomessa edullisilla hinnoilla ja voimakkaalla markkinoinnilla. Verkkokirjakaupan omistaa Bonnier, joka osti hiljan Akateemisen kirjakaupan. Sen verkkokauppa menestyy huonosti.

Johan Kleberg ei kuitenkaan lähde ennustamaan Akateeminen.comin tulevaisuutta.

– Katsotaan, mitä tapahtuu kun kollegani Bonnierilla saattavat Akateemisen yrityskaupan loppuun.