Lidl teki Suomessa aavistuksen heikompaa voittoa

Lidlin myynti kuitenkin kasvoi toistakymmentä prosenttia. Tilivuoden aikana kauppaketju sijoitti Suomeen miltei yhtä paljon rahaa kuin se takoi voittoa.

talous
Lidilin kauppa
Lidl-kauppa Ludwigsburgissa, Saksassa.Marijan Murat / EPA

Lidlin Suomessa tekemä liikevoitto pieneni viime tilivuonna. Maaliskuusta 2014 viime helmikuun loppuun kestänyt tilikausi toi voittoa 78 miljoonaa euroa, yhden miljoonan vähemmän kuin vuotta aiemmin. Liikevaihto sen sijaan kasvoi peräti 14 prosenttia.

Suomeen tehdyt investoinnit olivat yli 70 miljoonaa euroa eli samaa luokkaa kuin voitto.

Tilikaudella avattiin vain kaksi uutta myymälää, mutta investoinnit ovat tuntuneet Lidlin mukaan erityisesti työntekijöissä. Konsernista kerrotaan, että henkilökuntaa on aina myymälää kohden enemmän kuin edellisellä tilikaudella, koska asiakasvirtaakin on runsaammin.

– Viime tilikaudella rekrytoimme paljon ja panostimme erityisesti esimiestyöhön ja henkilöstön koulutukseen, sanoo henkilöstöpäällikkö Maria Hekkala tiedotteessa.

Suomen Lidlin palkkalistoille lisättiin vuodessa yli 400 työntekijää. Henkilöstömäärä oli keskimäärin noin 4 700 ja myymälöitä lähes 150.

Lidl suunnittelee kuluvalle tilikaudelle suurempia, sadan miljoonan euron investointeja Suomeen. Lähivuosina syntyisi uusien myymälöiden lisäksi kolmas jakelukeskus.

Saksalaiskonserni on Suomessa ruokakaupan kolmanneksi suurin toimija. Vaikka Lidl on huomattavasti jäljessä S- ja K-ryhmän markkinaosuuksia, se on onnistunut nakertamaan isompiensa jalansijaa ja vaikuttanut omalta osaltaan päivittäistavarakaupan kiihtyneeseen hintakilpailuun.

Lidlin markkinaosuus oli viime vuonna Suomessa 9,2 prosenttia Päivittäistavarakauppa ry:n mukaan.