Elokuva-ala penää hallitukselta kannustinjärjestelmää – kotimaisetkin tuotannot karkaavat naapurimaihin

Elokuva-ala vaatii kansallisen kannustinjärjestelmän pikaista laatimista AV-tuotantojen tueksi. Työtä ja verotuloja tuova kannustinjärjestelmä on käytössä useissa maissa, joille Suomi kalliina kuvausmaana häviää jo lähtöviivalla.

Kotimaa
Krista Kosonen
Lappiin sijoittuva, Katja Ketun romaaniin perustuva Kätilö kuvattiin Liettuassa. Elokuvan ensi-ilta on perjantaina 4. syyskuuta.Yle
Lumikuningatar-elokuvasta puolet on kuvattu Lapissa.
Lumikuningatar-elokuvasta puolet on kuvattu Lapissa. Rovaniemeläisen tuotantoyhtiön Visual Nordenin Pasi Hakkiota haastattelee Maija-Liisa Juntti. Kuva: KinderFilm

Audiovisuaalisen alan kansallisen kannustinjärjestelmän olisi määrä houkutella Suomeen kansainvälisiä elokuvatuotantoja. Ison rahan tuotantojen myötä työllisyys paranisi ja valtio saisi verotuloja. Myös alueellisia ja imagollisia tekijöitä pidetään merkittävinä.

Jos tulette Suomeen ja kulutatte täällä miljoonan euron edestä suomalaisiin palkkoihin ja palveluihin, saatte siitä 200 000 euroa takaisin.

Kannustinjärjestelmä on jo käytössä useissa maissa, kuten Islannissa, jonka esimerkin mukaista mallia ajetaan nyt myös Suomeen.

– Esitämme noin 20 prosentin palautusta. Esimerkiksi, jos tulette Suomeen ja kuvaatte täällä niin paljon, että saatte miljoonan euron edestä kulutettua suomalaisiin palkkoihin ja palveluihin, saatte siitä 200 000 euroa takaisin. Sehän olisi Suomelle 800 000 euroa voittoa, televisio- ja elokuva-alan vientiorganisaation Favexin toiminnanjohtaja Johanna Karppinen selittää.

Lapin elokuvakomissiosta Favexin johtoon siirtynyt Karppinen tuntee kuvauspaikkojen valintaan vaikuttavat tekijät.

– Maailmalla festivaaleja kiertäessä ja Lappia markkinoidessa huomasi, että kiinnostusta on, mutta joka ainoa kysyi, että mikä se Suomen malli olikaan. Se (kannustinjärjestelmä) on hyvin yleinen systeemi, mitä maat ovat alkaneet käyttää.

Seuraava Game of Thrones kuvataan Lapissa?

Muun muassa Bond-elokuvien kuvauspaikkana toimineen Islannin lisäksi pienistä maista Kroatia on onnistunut houkuttelemaan maahan isoja kansainvälisiä tuotantoja. Nykyään matkailija voi Kroatiassa käydessään tutustua vaikkapa supersuositun Game of Thrones - sarjan kuvauspaikkoihin. Sarjaa on kuvattu myös Irlannissa ja Islannissa.

Suomella on mahdollisuus nousta kassamagneettien kuvausmaaksi.

Elokuva-alan ammattilaisten mielestä Suomella on infrastruktuurinsa, palvelujensa ja AV-alan osaamisen huomioon ottaen kaikki mahdollisuus nousta kassamagneettien kuvausmaaksi. Esimerkiksi lumivarma ja helposti saavutettava Suomen Lappi kiinnostaa elokuvan tekijöitä.

– Lappi on tähän asti ollut kuvauskohteena kiinnostava ilman kannustimiakin, mutta asiasta on käyty keskustelua jo pitkään ja pidämme Lapin kannalta tärkeänä, että saataisiin kansallinen kannustinjärjestelmä. Tällä hetkellä Suomi ja Lappi siinä mukana häviää auttamattomasti kansainvälisessä kilpailussa, Lapin elokuvakomission johtaja Tanja Ahven-Posio sanoo.

Kannustimien puutteesta huolimatta Lapissa on kuvattu isonkin budjetin elokuvia, kuten Shamitabh Bollywood - elokuva, Napapiirin Sankarit 1 ja 2. Lisäksi Lappi on houkutellut Suomeen paljon näkyvyyttä saaneita kansainvälisiä mainoksia ja kampanjoita, kuten Raplh Laurenin katalogikuvaus Inarin Kakslauttasessa.

– Lapin elokuvakomissio auttaa kuvauspaikkojen, paikallisten osaajien, palveluiden ja kumppanuuksien löytymisessä tuotannoille, Ahven-Posio kertoo.

Myös kotimaiset tuotannot kuvaavat muualla

Kansainvälisten elokuvien, mainosten ja tv-kuvausten lisäksi Suomi menettää edullisemmille kuvausmaille myös kotimaisia ja käsikirjoituksessa Suomeen sijoittuvia tuotantoja.

– On ihan ymmärrettävää, että tuotanto menee sinne missä taiteellinen visio kohtaa tuotannon taloudelliset reunaehdot, Favexin Johanna Karppinen sanoo.

– Suomalaisia elokuvia kuvataan muualla, mutta vastaavasti meille ei tulla ulkomailta kuvaamaan sellaisella volyymillä kuin kannustimen myötä tultaisiin, Karppinen jatkaa.

Ennen kannustimia mallia Turusta

Turun seudulla toimiva Länsi-Suomen elokuvakomissio on jakanut perusrahoituksen mahdollistamaa tuotantotukea vuodesta 2009 lähtien. Komission vuosibudjetin kustantaa 11 alueen kuntaa.

– Turun kaupunki on tarvittaessa antanut lisäresursseja, kun tänne on tullut mielenkiintoisia elokuvatuotantoja, rahoituksesta ja kansainvälisistä tuotannoista vastaava Teija Raninen kertoo.

Ranisen mukaan komission perusrahoitus on hieman alle satatuhatta, mutta elokuvatuotannoille on jaettu vuosittain tukea yhteensä 150 000:sta jopa 300 000:n.

Vähimmäisvaatimus on, että summa, millä tuemme elokuvaa, jää nelinkertaisena alueelle.

Teija Raninen, Länsi-Suomen elokuvakomissio

– Siellä on sisällä kaupungin palveluja. Esimerkiksi, viime vuonna kun Mika Kaurismäen Girl King – elokuvaa kuvattiin, niin yksi tapa, millä osallistuimme oli, että kaupunki työllisti ompelijoita ja perustimme puvustamon elokuvatuotannon ajaksi.

Puvustamo-konsepti oli Ranisen mukaan niin hyvä, että sitä päätettiin jatkaa.

– Työllistämme käsityöläisiä ja ammattilaisia. Pyrimme tukea antaessamme tilanteeseen, jossa kaikki voittavat, niin tuotannot kuin kaupunki ja kaupunkilaisetkin.

Ilman rahaa ei tule tuotantoja

Suoran rahallisen tuen suuruus vaihtelee Ranisen mukaan tuotannosta riippuen. Pitkälle elokuvalla on maksettu Turun seudulla enintään 60 000 euroa tukea.

– Mutta esimerkiksi Tyttökuninkaassa käytimme työllisyysmäärärahoja satatuhatta euroa. Lisäksi on saatettu antaa kaupungin tiloja käyttöön. Aina täällä raha vaihtaa omistajaa, mutta se saattaa vaihtaa myös kaupungin sisällä.

Ranisen mielestä tuen jakamisella on ollut merkittävä vaikutus elokuvatuotantojen saamiseen.

– Ehdottomasti. Suomalaisen elokuvan rahoitus on niin pientä, että ilman rahaa on erittäin vaikea saada näitä tuotantoja.

Muista tankata Turussa

Länsi-Suomen elokuvakomissiossa pidetään tarkkaa kirjaa siitä, mihin tuotannolle annetut varat päätyvät. Raninen on lanseerannut tuotantojen käyttöön myös lentävän lauseen "Muista tankata Turussa".

– Jos olemme mukana tukemassa elokuvaa, vähimmäisvaatimus on, että se summa, millä tuemme elokuvaa, jää nelinkertaisena alueelle.

Kaikki elokuvakomissiot maailmassa, jotka ovat kansainvälisen komissiojärjestön AFCI:n jäseniä, tarjoavat tietyt palvelut alueella kuvaaville elokuvatuotannoille.

– Tarjoamme esimerkiksi kolme päivää ilmaista lokaatioskauttausta eli kuvauspaikkojen etsintää kaikille tuotannoille, jotka ilmoittavat, että he haluavat tulla kuvaamaan meidän alueelle.

Länsi-Suomen elokuvakomissiolla on myös ammattilais- ja avustajarekisterit sekä kuvauspaikkatietokanta, joita tuotannot voivat hyödyntää. Lisäksi komissio auttaa tuotantoja lupa-asioissa ja sopivien yhteistyöyritysten etsimisessä.

– Kerromme, mitkä yritykset tarjoavat majoitusta ja esimerkiksi elokuvatuotantoihin erikoistuneita catering-palveluja. Tarjoamme siis paikallista asiantuntemusta rahallisen tuen lisäksi, Raninen selostaa elokuvakomissioiden työtehtäviä.

Raninen muistuttaa, että komissiossa tehdään työtä täysin taloudellisista lähtökohdista.

– Lisää fyrkkaa, lisää työtä, opiskelijoille lisää harjoittelupaikkoja ja sitten on vielä imago- vetovoima- ja kilpailukykytekijät, miksi me tehdään tätä.