Yksi maailman katsotuimmista kissavideoista kuvattiin Kuopiossa – "Lähti vähän lapasesta"

Kuopiolaisvalokuvaajan kissavideo on tällä hetkellä Amerikan hauskojen kotivideoiden katsotuimpia Facebookissa. Videota, jossa Neo-pentu matkii äitinsä pesuliikkeitä, on katsottu yli 27 miljoonaa kertaa.

Kotimaa
Neo-kissa ja Ari Kesonen

Valokuvaaja Ari Kesonen alkoi kuvata kissanpentuaan ensin ulkomaisia ystäviään varten. Hän laittoi kuvia Facebookiin, Instagramiin ja videoita omalle Youtube-sivulleen.

Kun miehen omille sosiaalisen median alustoille alkoi kertyä katsojia, Kesonen otti yhteyttä Amerikan hauskimmat kotivideot -ohjelmaan.

Kyllähän tämä lähti vähän lapasesta.

Ari Kesonen

Ohjelmaan pääsy ei ole itsestäänselvyys, sillä formaatin periaate on esittää televisiossa vain oman maan kansalaisten videoita. Joskus ohjelmassa näytetään myös parhaimpia ulkomaisia kotivideoita.

Kesonen kysyi, että voisiko yhtiö esittää ohjelmassaan Neon hauskoja temppuiluja. Ohjelmaan asti videot eivät heti päässeet, mutta yksi niistä (siirryt toiseen palveluun) hyväksyttiin formaatin Facebook-sivulle. Silloin katsojapotti räjähti.

– Idea oli tehdä semmoinen video, jolla saisi miljoona katsojaa. Videon piti olla sen laatuinen ja tuntuinen, että siinä olisi potentiaalia. Mutta sitten, kyllähän tämä lähti vähän lapasesta.

Hurjasta suosiosta haaveilee moni

Amerikan hauskimpien kotivideoiden Facebook-sivulla Kesosen videota emoaan matkivasta Neo-pennusta on katsottu nyt yli 27 miljoonaa kertaa. Myös Arin omalla Youtube-sivulla video kerää koko ajan uusia katsojia.

Kesonen neuvottelee parhaillaan videon tv-esityksestä Amerikan hauskimmissa kotivideoissa. Rahaa ei ole luvassa, mutta valtava yleisö.

Neo-video oli esillä myös Wienissä kansainvälisillä elokuvafestivaaleilla elo–syyskuun taitteessa. Festivaaleilla yksi päivä oli varattu pelkästään kissavideoita varten.

Moni haaveilee vastaavanlaisesta maailmanmaineesta omalle tuotteelleen. Vaatimattoman Kesosen neuvo on yksinkertainen.

– Ihan normaalia viestintäähän tämä videon tekeminen on. Pitää olla hyvä tarina ja sopivat jakelukanavat, millä jakaa video maailmalle. Vaikka sinulla olisi maailman paras video eikä kukaan tiedä siitä, sitä ei myöskään kukaan katso. Sosiaalinen media on yleisön löytämisessä hyvä apuväline.

Näin suosittu video syntyi

Suosittu 16 sekunnin otos syntyi vahingossa.

– Tyypit oli vaan tuossa sohvalla pesulla ja ajattelin, että otetaan semmoisia päiväkirjatyyppisiä kuvia. Että tällä tavalla kisu siinä pesee. Yhtäkkiä huomasin, että tuo pentu alkaa matkia äitikissaa ja tekee samoja liikkeitä. Silloin oivalsin, että hahaa tämähän on hauska.

Ihan normaalia viestintäähän tämä videon tekeminen on. Sulla pitää olla hyvä tarina ja sopivat jakelukanavat. Sosiaalinen media on siinä hyvä apuväline.

Ari Kesonen

Kissojen kuvaaminen ei ole helppoa. Lavastamalla tai feikkaamalla ei saa tehtyä mitään, Kesonen neuvoo kotikuvaajia.

Kuvata kannattaa paljon. Koko ajan pitäisi olla kamera esillä. Videoiden kuvaaminen on helpompaa, kun materiaalia voi kerätä paljon ja leikata turhat pois. Kuvatessa pitää olla myös hyvä valaistus. Tärkeä neuvo on myös, että kuvaa läheltä.

Kissavideoiden suosio perustuu pitkälti eläimen yllättävään käyttäytymiseen. Ja ovathan pennut myös suloisia.

– Ne saattaa yhtäkkiä tehdä ihan jotain pöhköä, mikä ei tulisi itselle mieleenkään. Okei, kävelenpä tässä ja hyppäänkin yhtäkkiä ilmaan.

Kesonen on saanut paljon positiivista palautetta sekä Suomesta että ulkomailta. Amerikassa asti koira oli oppinut pesemään itseään Kesosen kissavideon tahdissa.