Autojen yhteiskäyttö vahvassa myötätuulessa Helsingissä

Alan markkinajohtajan 24Rentin mukaan yrityksen yhteiskäyttöautoja vuokraavien määrä on lisääntynyt Helsingissä useilla kymmenillä vuoden takaisesta. Yhteiskäyttöautoilu on suosittua etenkin Kallion, Sörnäisten ja Herttoniemen kaupunginosissa.

Kotimaa
VVO:n ensimmäinen taloyhtiöiden yhteiskäyttöauto otettiin käyttöön Jyväskylässä toukokuussa 2015.
VVO:n ensimmäinen taloyhtiöiden yhteiskäyttöauto otettiin käyttöön Jyväskylässä toukokuussa 2015.Tenho Tornberg / Yle

Yhteiskäyttöautoilu on vahvassa myötätuulessa Helsingissä, ainakin jos alan markkinajohtajan näkemykseen on uskominen. Autovuokraamo 24Rentin toimitusjohtajan Matti Hännisen mukaan yrityksellä on koko maassa 200 yhteiskäyttöautoa, joista peräti 130 sijaitsee Helsingissä.

– Kun vuosi sitten puhuttiin muutamasta kymmenestä aktiivikäyttäjästä, nyt ollaan ehkä jossain sadan käyttäjän tienoilla, jotka vuokraavat yhteiskäyttöautojamme viikottain.

24Rentin kalusto on Hännisen mukaan tuplaantunut kuluvan vuoden aikana. Hän kertoo, että myös ensi vuodelle odotetaan kasvua.

– Isoa osaa kasvusta toki ruokkivat normaalit käyttäjät, jotka vuokraavat autoa useiksi tunneiksi tai päiviksi. Yhteiskäyttöautojen kysyntä on kuitenkin koko ajan nousemassa siinä rinnalla. Enemmän ja enemmän näkyy asiakkaita, jotka ovat ns. palaavia ja säännöllisiä asiakkaita.

Näkyvyys lisää kysyntää

Hänninen arvioi, että yhteiskäyttöautoilu on kasvussa konseptin aiempaa suuremman näkyvyyden takia.

– Palvelu on alkanut näkymään katukuvassa enemmän, koska autoja on paljon enemmän. Samalla asiakaskunnassa on tyydyttymätön tarve palvelulle. On ollut piilevää tarvetta, mutta sitä ei ole osattu kohdistaa oikein.

Hännisen mukaan yhteiskäyttöautoilu on suosittua etenkin Kallion, Sörnäisten ja Herttoniemen kaupunginosissa. Tyypillinen yhteiskäyttöauton käyttäjä on Hännisen mukaan aatteellinen, 25-35-vuotias henkilö, joka muutoin liikkuu pääasiassa pyörällä.

– He tarvitsevat autoa silloin tällöin ostoksien tekemiseen ja kavereiden tapaamiseen. Myös pienyrittäjät hyödyntävät palvelua.

Yhteiskäyttöautolla ajetaan myös jopa työajoja.

– Niistä saatavat kilometrikorvaukset ovat joillekin lisäansaintamalli, varsinkin kun meillä auton vuokraaminen maksaa vähemmän kuin kilometrikorvaus, Hänninen kertoo.

Kalliit vakuutukset rassaavat

Kortteliauto Oy:n toimitusjohtaja Mikko Kotola on arvioissaan Hännistä varovaisempi. Kotola puhuu yhteiskäyttöautoilusta megatrendinä, mutta myöntää, että ihmisten käyttäytymisen muutosta vielä odotellaan. Kortteliauto vuokraa yhteiskäyttöautoja Helsingissä, Vantaalla, Lahdessa ja Turussa.

– Vielä olemme kehitysvaiheessa. Paljon laajempikin joukko voisi käyttää tällaista palvelua, Kotola sanoo.

Kotola mainitsee, että yhtenä kasvun jarruna on toiminnan sääntely. Esimerkiksi yhteiskäyttöauton vakuutukset ovat huomattavasti kalliimpia kuin yksityishenkilön menopelillä.

24Rentin Hänninen kuitenkin sanoo, että vakuutusmaksut eivät ole ongelma.

– Vakuutusmaksu on toki moninkertainen mitä yksityisellä ihmisellä. Mutta fakta on, että yhteiskäyttöautoille sattuu enemmän vahinkoja.