Eurobike-messut: Maastopyörä ilman sähkömoottoria katoamassa kaupoista 10 vuodessa

Sähköpyörän ostaja ei enää palaa tavalliseen pyörään, väittää suomalainen pyöräkauppias. Saksassa pidetyillä Eurobike-pyörämessuilla uskottiin yleisesti, että tulevaisuuden pyöränvalmistaja ei ilman sähköä pärjää. Suomessa sähköpyörä näyttäisi kiinnostavan edelleen enemmän asiakkaita kuin kauppiaita.

liikenne
Messe Friedrichshaven /Eurobike 2015
Maailman suurimmilla pyörämessuilla Saksassa oli 1 350 näytteilleasettajaa. Sähköavusteiset maastopyörät keräsivät suurimman huomion. Messe Friedrichshaven /Eurobike 2015

Maahantuoja ja pyöräkauppias Mikko Norvasto on käynyt maailman suurimmilla pyörämessuilla Saksan Friedrichshavenissa 20 vuotta. Cube-pyörämerkin maahantuojalle vahvistui käsitys, että kaikilla merkittävillä kilpailijoilla on nyt tarjolla sähköavustettu maastopyörä.

Norvaston mukaan suomalaisten kuluttajien ilmapiiri sähköä kohtaan vaihtui vuodessa, mutta kauppiaat laahaavat asenteineen perässä.

– Se johtuu siitä, että suurin osa pyöräkauppiaista on pyöräilijävetoisia. Sähköpyörien ostajat taas eivät välttämättä ole perinteisiä pyöräilijöitä.

Saksassa valmistettiin tammi-kesäkuussa 1,6 miljoonaa sähköpyörää. Focus-pyörämerkkiä valmistavan Derby Cyclen johtaja Marc Faude väitti ennen elokuun lopussa pidettyjen Eurobike-messujen alkua, että ilman sähkömoottoria olevia maastopyöriä ei kymmenen vuoden päästä enää massatuotantona valmisteta.

– Olen kauppiaiden kanssa puhunut ja huomannut, että sähköpyörän ostajat eivät enää palaa takaisin tavalliseen pyörään. Tai jos palaavat, niin eivät ainakaan niin, että sähköpyörästä luovuttaisiin, Norvasto toteaa.

Messe Friedrichshaven /Eurobike 2015
Sähköavusteiset maastopyörät houkuttelevat erityisesti maissa, joissa on suuria korkeuseroja. Trendin uskotaan kuitenkin tulevan pienellä viivellä myös Suomeen. Messe Friedrichshaven /Eurobike 2015

Shimano: Ruotsin trendi näkyy kohta Suomessa

Shimano Nordic Cyclen maajohtaja Timo Kulonen on niin ikään vanha Eurobike-kävijä. Kulonen uskoo myös, että sähköavustuksen läpimurto on tapahtunut.

Sen vuoksi myös pyöränosistaan tunnettu Shimano on alkanut valmistaa oman sähkömoottorin ympärille koottuja pyöriä. Juuri sähkömoottoreiden kysyntä on tällä hetkellä niin kovaa, että tunnetuimpien valmistajien uutuusmoottoreita saattaa joutua jonottamaan kuukausia.

– Huikeaa kehitys on nyt sähköisellä puolella. Kaikki panostavat ihan hullun lailla. Se näkyy sekä peruspyörissä että sporttipyörissä. Kymmenen vuoden päästä pyörät voivat hyvin pitkälti olla sähköisiä. Paitsi ehkä maantiepyörät, Kulonen sanoo.

Myös Shimanolla tiedetään, että suomalaiskauppiaita pitää ehkä vielä hiukan houkutella sähkömyyjiksi.

– Sähköpyörän myyminen vaatii opettelua. Ihmisten pitää päästä kokeilemaan. Ne ovat niin hienoja pelejä ajaa, Kulonen muotoilee.

Shimanolla Suomen markkinoita ei verrata niinkään sähköpyörien edelläkävijämaa Saksaan vaan Ruotsiin. Ruotsissa on nyt selvä sähkötrendi. Se tulee pienellä viiveellä Suomeen. Ensi kesä näyttää suunnan.

Messe Friedrichshaven /Eurobike 2015
Monet uutuspyörät ovat ajettavissa Eurobiken testiradalla. Testata sai myös uusia plus-koon maastopyörän renkaita. Messe Friedrichshaven /Eurobike 2015

Kiinalaiset kyykyssä ja paksummat kumit

Maahantuoja Mikko Norvasto tietää, että kaikki eivät vaativille messukävijöille kelpaa. Esimerkiksi aiemmin kovaa ääntä pitäneiden kiinalaisvalmistajien halvat sähköpyöräkokeilut ovat edellisvuodesta vähentyneet.

– Ne ovat ergonomisesti niin kummallisia ajaa ja sähköiset ratkaisut niin kummallisia, että niistä ei oltu kiinnostuneita. Siellä ne myyjät olivat tällä kertaa kyykyssä tiskiensä takana, kun ihmiset käänsivät heille selkänsä.

Mikä ei toimi Eurobikessa, ei yleensä lyökään läpi, sillä maailman suurimmilla messuilla vieraili pelkästään kahtena ammattilaispäivänä lähes 46 000 pyöräkauppiasta ja maahantuojaa sekä 1 800 toimittajaa ympäri maailmaa.

Eurobike-messujen mallivuoden 2016 uutuuksissa oli maastopyöräpuolella tarjolla uusia plus-koon renkaita. Esimerkiksi 27+ -pyöräkoon on tarkoitus tunkea tavallisten maastopyörien ja Fatbike-pyörien jättikumien väliin. Plus-kokoluokalla halutaan myös valmistautua maastopyörien sähköistymiseen, sillä lisäpaino vaatii todennäköisesti isommat kumit.