Nanso – sata vuotta historiaa

Liki sata vuotta vanha Nanso on suurissa vaikeuksissa. Edes asema Suomen suurimpien vaatetusalan yritysten joukossa ei riitä pitämään yhtiötä pystyssä nykyisenlaisena.

talous
Nanson myymälä kuvattuna Helsingin Mikonkadulla 15. syyskuuta 2011.
Nanson myymälä kuvattuna Helsingin Mikonkadulla 15. syyskuuta 2011. Vuonna 1921 palkkavärjäämöksi perustettu Nanso on kasvanut vuosikymmenten kuluessa Suomen toiseksi suurimmaksi vaateteollisuusyritykseksi.Vesa Moilanen / Lehtikuva

Nanson historia alkaa jo vuodesta 1921, kun Nokialla perustettiin palkkavärjäämö Nokian Kutomo ja Värjäys Oy. Siitä alkaen yhtiön kotipaikka on ollut Nokialla. Nanso nimen yhtiö otti vuonna 1972 ja Nanso Group siitä tuli vuonna 2007.

Nanso tunnetaan trikootuotteita, sukkahousuja ja sukkia valmistavana perheyrityksenä, jonka hallussa on useita suomalaisia tunnettuja vaatemerkkejä. Muun muassa Nanso, Finnwear, Black Horse ja Norlyn sekä Amar ovat Nanson merkkejä.

Esimerkiksi Norlyn sukkahousumerkki täyttää ensi vuonna 50 vuotta ja Black Horse tänä vuonna 40 vuotta.

Finnwearin Nanso osti 2000-luvun alussa ja Voguen vuonna 2005. Silloin Nansosta tuli Suomen toiseksi suurin vaateteollisuusalan yritys.

Nokian lisäksi yhtiöllä on tuotantoa Torniossa ja Viron Tallinnassa. Virossa on myös Nanson osakkuusyritys. Myyntiä ja myyntiyhtiöitä Nansolla on useassa eri maassa.

Vaatteiden lisäksi Nanso tunnetaan Nokialla siitä, että yhtiö rakennutti vuonna 1949 Nokian ensimmäisen kerrostalon, Nansolinnan (siirryt toiseen palveluun) työntekijöidensä työsuhdeasunnoksi. Rakennuksen piirsi Helsingin Käpylän kaupunginosan suunnitellut arkkitehti Martti Välikangas.

Sukkapari liki kaikille aikuisille, sukkahousuja kolmet joka naiselle

Tilinpäätöslukujen mukaan yhtiön palveluksessa oli vuoden 2013 lopussa noin 600 ihmistä. Yhtiön liikevaihto oli noin 55,5 miljoonaa euroa. Yhteensä Nanso teki vuonna 2013 noin 3,9 miljoonaa vaatetta, yhdeksän miljoonaa sukkahousuparia ja noin kolme miljoonaan paria karkeita sukkia. Sukkahousuja olisi riittänyt noin kolmet kaikille suomalaisille naisille.

Nyt yhtiö kertoo myynnin kääntyneen laskuun. Luvut tarkoittavat, että Nanso Group harkitsee jopa tuotantonsa lopettamista Suomessa kokonaan.

Nanson omien tavoitteiden mukaan yhtiö haluaisi olla suomalaisen muodin lippulaiva vuonna 2017. Yhtiö palkittiin vuonna 2012 suomalaisen työn edistämisestä Hyvän työn palkinnolla.

Ylen toimittaja Maarit Tastula seurasi viime joulukuussa ohjelmassaan Avec Tastula Nanson tehtaan taistelua.