Lippakioskit kilpailutukseen – "Virkamiehillä ei ole käsitystä siitä, millaista pienyrittäjyys on"

Karhupuiston lippakioskiyrittäjä valmistautuu lopettamaan liiketoimintaansa, kun kaupunki myy kioskin hänen altaan. Lippakioskit ovat nostalgisia levähdyspaikkoja paikallisille asukkaille, mutta kaupungin virkamiesten mukaan kioskiyrittäjiä pitää kohdella samalla tavalla kuin muitakin yrittäjiä.

Kotimaa
Karhupuiston lippakioskilla tulevaisuus huolettaa.
Karhupuiston lippakioskilla on funkkis-tyylinen katto.Yle

Kaupunki aikoo myydä kymmenen lippakioskia, kun niissä toimivien yrittäjien vuokrasopimukset päättyvät syyskuun lopussa.

Karhupuiston lippakioskia 13 vuoden ajan pyörittänyt Mikko Autio valmistautuu kioskin liiketoiminnan lopettamiseen haikein mielin.

– Olen pitänyt tätä kioskia talvisinkin lämmitettynä eli tätä on pidetty kuin kukkaa kämmenellä. Olen huolehtinut, että seuraavana keväänä on helppo jatkaa. Nyt kun lähden syyskuun lopussa pois, tämä kioski jää kylmilleen ja varmaankin tulee kosteutta sisälle, Autio harmittelee.

"Minut pistetään ostamaan oma liiketoimintani uudelleen"

Aution mukaan kaupunki ei ole osallistunut juuri millään tavalla kioskirakennuksen ylläpitoon viime vuosien aikana. Vuokrasopimukset ovat olleet lyhytaikaisia, mikä on vaikeuttanut kioskin toiminnan suunnittelua pitkällä tähtäimellä. Hän ihmettelee kaupungin päätöstä kioskien kilpailuttamisesta ja myynnistä.

– Toivon, että tällaisen kipailutushullutuksen suhteen vedettäisiin pillillä peli poikki ja annettaisiin toiminnan jatkua niin kuin ennenkin. Kilpailutuksessa kioskin arvo on ainoastaan se, minkä minä olen 13 vuoden aikana saanut omalla toiminnallani kokoon eli minut pistetään ostamaan oma liiketoimintani uudelleen. Oletan, että virkamiehillä ei ole käsitystä siitä, millaista pienyrittäjyys on. He varmaan näkevät, että tämä on jotain suurtakin bisnestä, jota voidaan kilpailuttaa ja laittaa näitä tönöjä myyntiin.

Kaupunki kilpailuttaa kaiken tasapuolisesti

Helsingin Tilakeskuksen vuokrauspäällikön Risto Heikkisen mukaan kilpailutukselta ei kuitenkaan voi välttyä.

– Meillä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin kohdella kaikkia yrittäjiä tasapuolisesti. Kaikki pitää kilpailuttaa. Pääosa puurunkoisista kioskeista alkaa olla siinä kunnossa, että ne pitää remontoida, mutta Tilakeskuksella ei ole siihen rahaa. Me emme voi ajatella yksittäisiä yrittäjiä vaan veronmaksajien etua, Heikkinen sanoo.

Lippakioskeilla on nostalgista tunnearvoa

Pitkään toimineista lippakioskeista on tullut paikallisille asukkaille perinteisiä levähdyspaikkoja monissa kaupunginosissa. Esimerkiksi Käpylässä asukkaat keräävät varoja paikallisen lippakioskin säilyttämiseksi.

Myös Karhupuistossa järjestetään tänään torstaina tukikonsertti lippakioskin puolesta. Tapahtuman takana ovat paikalliset ihmiset, joille kioski on lapsuudesta tuttu paikka.

Molempien lippakioskien puolesta on myös perustettu nettiadressit. Karhupuiston adressin on allekirjoittanut 2 514 henkilöä, ja Käpylän lippakioskin adressiin on kerätty 1 752 nimeä.

Lippakioskien nostalginen ilme on peräisin 1930-luvulta, jolloin arkkitehdit Gunnar Taucher ja Hilding Ekelund suunnittelivat Helsinkiin näitä funktionalistista tyylisuuntaa edustavia kioskeja. Nykyään ne ovat suojelukohteita.