Pienyrittäjät ryhtyivät vastaiskuun: paikallisuus nostetaan näkyväksi Rovaniemellä

Rovaniemeläiset yrittäjät ovat perustaneet Likiliikkeen, johon kuuluu jo yli 75 yritystä. Likiliikkeen tarkoituksena on korostaa paikallisen yrittäjän merkitystä paikalliselle hyvinvoinnille.

talous
Pasi Hiukka
Rovaniemeläisen yrittäjän Pasi Hiukan haastattelu ja kuva: Jyri Tynkkynen / Yle

Rovaniemen ydinkeskustassa monet vanhat kivijalkaliikkeet ovat joutuneet lopettamaan isojen ketjujen tieltä tai ainakin muuttamaan ostoskeskuksiin asiakkaiden perässä.

Negatiivinen suuntaus on saanut paikalliset yrittäjät vastaiskuun, perustamaan paikallisuutta korostavan liikkeen.

Likiliike haluaa pitää kuluttajien eurot Rovaniemellä, jotta rovaniemeläisillä olisi työtä, sanoo Brillet-optikkoliikkkeen yrittäjä Pasi Hiukka

– Ideanahan se on ihan loistava, just varsinkin tämmösinä taloudellisina aikoina. Kyllä kaikkien kuluttajien meidän pitäisi itte miettiä, että missä me kulutetaan, että halutaanko me, että ne eurot jää tänne paikkakunnalle ja silloin kaupunki pysyy elinvoimaisena, vai annetaanko me ne jollekin ulkomaisille yrityksille, jolloin ne rahat menee maailmalle.

Paikallisuutta paikallisille ja vieraille

Likiliikkeen perussanastoon kuuluvat sellaiset termit kuin "arvokuluttaminen", "lähipalvelu" ja "yhteisöhenki". Paikallisuutta halutaan korostaa myös matkailijoille.

Kuka tahansa ei kuitenkaan saa oikeutta käyttää Likiliikkeen tunnuksia toiminnassaan: yrityksen pitää hankkia itselleen sertifikaatti.

Ensimmäiset Likiliikkeen sertifikaatit myönnettiin kesäkuussa. Nyt sellainen on jo yli 75 rovaniemeläisellä yrityksellä.

– Siinä on kriteerinä se, että kotipaikka pitää tietenkin olla Rovaniemellä, omistuksesta pitää olla vähintää puolet Rovaniemellä, mielellään toimintaa on ollut yli vuoden eli että se on jatkuvaa, ja tietenkin tämmönenkin juttu, että kaikki viranomaisvelvoitteet on hoidettu, että me halutaan, että ne on kunnollisia yrityksiä.

Ensimmäinen voimannäyttö lauantaina

Keväällä 2015 perustettu Likiliike on ollut tähän asti varsin näkymätön. Sen markkinointi aloitettiin vasta elokuussa, ja ensimmäinen iso tapahtuma on lauantaina Rovaniemellä.

Tarkoituksena ei ole vain mainostaa tarjouksia, sanoo Rovaniemen Yrittäjänaiset ry:n puheenjohtaja Kerttu Helynen.

– Sen me halutaan näyttää, että meitä on oikeasti paljon. On varmaan paljon ihmisiä, jotka ei edes tiedä, mitkä liikkeet on rovaniemeläisiä. Sen me halutaan nyt näyttää.