Yhdysvaltain Raptor-huippuhävittäjiä tuli Viroon

Yhdysvaltain ilmavoimien uudenaikaisinta kalustoa, F-22 Raptor -hävittäjiä on saapunut Ämarin lentotukikohtaan Viroon. Yhdysvallat toi Raptoreita Eurooppaan vasta äskettäin.

Ulkomaat
Raptorit.

Kaksi F-22 -konetta laskeutui Ämarin tukikohtaan Pohjois-Viroon puolilta päivin perjantaina. Niiden mukana tuli ilmatankkauskone. Jo aiemmin Ämarissa on tominut amerikkalaisia A-10 rynnäkkökoneita.

– Nämä F-22 -koneet toimivat vain harvoista ja valituista tukikohdista, ja niiden laskeutuminen tänne on suuri kunnia Viron ilmavoimille, sanoi ilmavoimien komentaja, eversti Jaak Tarien virolaisille tiedotusvälineille.

F-22 Raptor on tutkassa huonosti näkyvä ns. viidennen sukupolven hävittäjä. Se on maailman uudenaikaisin palveluskäytössä oleva hävittäjä, eikä Yhdysvallat ole myynyt konetta muille.

Ensi kertaa Euroopassa

Yhdysvallat sijoitti Raptoreita ensi kertaa Eurooppaan elokuun lopulla. Neljä konetta tuli Spangdahlemin lentotukikohtaan Saksaan, ja kaksi niistä on nyt siis vierailulla Ämarissa. Raptorit ovat Euroopassa syyskuun puoliväliin asti.

Huippunykyaikaisten hävittäjien sijoittaminen Eurooppaan on osa Yhdysvaltain toimenpiteitä, joilla se vastaa Venäjän sotilaalliseen voimannäyttöön - joka on huolestuttanut itäeurooppalalisia Nato-liittolaisia.

Euroopassa Raptorit tutustuvat paikallisiin oloihin ja ovat harjoittelleet muun muassa puolalaisten kanssa.

Kallis jopa Yhdysvalloille

Yhdysvalloilla on vajaat kaksisataa Raptor-hävittäjää, ja ne on enimmäkseen varattu Pohjois-Amerikan ilmapuolustukseen. Raptoreita on ollut sijoitettuna myös Persianlahdelle, ja viime aikoina konetyyppiä on käytetty Isisin vastaisissa ilmaoperaatioissa Lähi-Idässä.

F-22 Raptor pystyy lentämään kaksinkertaisella äänennopeudella. Sen aseistuksena voi olla ilmamaaleja tai maamaaleja vastaan suunnattuja ohjuksia tai täsmäpommeja. Aseet ovat rungon sisällä.

Raptorista piti tulla F-15 Eagle -hävittäjän korvaaja, mutta koneen korkea hinta tuli vastaan jopa Yhdysvaltain hallinnolle. Koneen valmistus lopetettiin vuonna 2012.

Venäjä on kehittänyt vastaavaa omaa konetyyppiään, joka on vasta tulossa palvelukseen.