Haluatko kasvuyrittäjäksi? Lue amerikkalaisen startup-velhon viisi vinkkiä

Yhdysvaltalainen kasvuyritysguru ja enkelisijoittaja Evan Burfield on viettänyt tämän viikon Helsingissä. Yle pyysi viikon päätteeksi Burfieldiltä viiden kohdan vinkkilistan kasvuyrittäjyydestä haaveileville suomalaisille.

talous
Slush-tapahtuma muutti harmaan Helsingin messukeskuksen teknoluolaksi.
Valokuva Helsingissä vuosittain järjestettävästä Slush-kasvuyritystapahtumasta.Roni Rekomaa / Lehtikuva

1. Tunne intohimoa ideaasi kohtaan

Nopeasti kasvavan yrityksen luotsaaminen menestykseen on äärimmäisen vaativaa puuhaa. Eteesi tulee taatusti valtava määrä vaikeuksia, joiden läpi sinun täytyy jaksaa taistella. Burfield muistuttaa, että yrittäjä jaksaa puskea eteenpäin vain, jos tuntee aitoa intohimoa liikeideaansa kohtaan.

2. Varmista, että et ole yksin

Menestyvään liiketoimintaan tarvitaan monipuolista osaamista. Yrittäjä on ani harvoin itse kaikkien alojen yleisnero. Kerää siis muutaman hengen tiimi ympärillesi.

Jäsenten taitojen pitää täydentää toisiaan. Yksi esimerkiksi koodaa tuotteen, toinen muokkaa siitä kauniin ja helposti käytettävän, kolmas synnyttää tuotteen ympärille pöhinän ja hankkii rahoituksen.

3. Muista, että olet luultavasti väärässä

Kasvuyrittäjänä sinulla pitää olla suuri visio, mutta Burfieldin mukaan yksityiskohdissa olet todennäköisesti väärässä.

Tämän takia tuotetta täytyy testata mahdollisimman nopeasti kuluttajilla. Käyttäjäkokemuksista täytyy ottaa opiksi, tuotetta pitää tutkia ja kehittää lähes tieteellisellä tarkkuudella. Kun oikea konsepti löytyy, tuote täytyy pystyä skaalaamaan ja tuomaan markkinoille nopeasti.

4. Älä jää pipertelemään kotikulmille

Mikäli haluat, että yrityksesi kasvaa isoksi nopeasti, kurkota kuuseen. Burfield painottaa, että Suomi ja Skandinavia ovat liian pieniä markkinoita riskipääomalla jättiloikkaa yrittävälle startupille. Ajattele siis vähintään Euroopan-laajuisesti tai mieluiten globaalisti.

Vaikka liikeideasi olisi kuinka hyvä, maailmassa vähintään kymmenen ihmistä yrittää jalostaa samasta ideasta liiketoimintaa, Burfield huomauttaa.

5. Tuote ei elä ilman tarinaa

Burfieldin mukaan kasvuyrittäjänä sinulla on aluksi käytännössä kaksi tuotetta. Ensimmäinen tuote on se, jota myyt asiakkaillesi. Toinen on tarina, jota kerrot ihmisille.

Mikäli tarina ei uppoa ihmisiin, he eivät todennäköisesti koskaan kokeile tuotettakaan. Keskity siis kurinalaisesti tarinan rakentamiseen. Ja testaa myös tarinaasi yleisöllä.