Näkökulma: Kuollut ystäväni markkinoi minulle aurinkolaseja

Vuonna 2010 kuollut suomalainen mies kutsuu facebook-kavereitaan osallistumaan kansainvälisen merkkiaurinkolasien myyntikampanjaan. Kutsu tuli minullekin.

Näkökulmat
Tapio Räihä, toimittaja
Tapio Räihä, toimittajaVesa Vaarama / Yle

Sosiaalinen media pursuaa mainontaa ja kampanjoita, kuten myös juoruja ja uutisia. Tosi ja valhe sekoittuvat somessa helposti. Kansalaisen on syytä olla tarkkana, sillä seuraukset voivat olla moninaiset.

Politiikkaa työkseen seuraava tuttavani sai vastata ystäviensä useisiin tiedusteluihin yhden puolueen julkisesta kannattamisesta, vaikka taustalla oli politiikan seurantatarkoituksessa tehty facebook-tykkäys kaikkien puolueiden facebook-sivuilla. Nähtävästi vain yksi puolueista hyödynsi tämän markkinoinnissaan.

Kaikki haluavat tietää, mistä heidän kaverinsa tykkäävät. Siksi yhdistämme mainokset ja kaverit. On helppoa löytää kiinnostavia tuotteita ja palveluja kaverien jakamisten ja tykkäämisten perusteella. (facebook)

Nettipelejä pelaavat ovat usein tietämättään kavereidensa riesa lähettämiensä lukuisten pelikutsujen vuoksi.

Tykkäämällä, klikkaamalla tai vain käymällä yrityksen omilla sivuilla voi siis tulla hyväksyneeksi osallistumisensa tuote- tai aatemainontaan, joka leviää kaikille facebook-kavereille. Jos kaverit eivät tätä kerro, et ole siitä itse edes tietoinen.

Saatat esimerkiksi käydä evästeitä käyttävässä yrityksen sivustossa, jolloin tiedot käynnistäsi tallennetaan evästeisiin. Tämä yritys voi sitten pyytää Facebookia näyttämään mainoksia sivustonsa käyttäjäluetteloon tallentuneille käyttäjille. Saatat tässä tapauksessa nähdä tällaisia mainoksia sekä Facebookissa että sen ulkopuolella. (facebook)

Merkkituotteiden alennusmyynnit voivat myös olla puhdasta huijausta, joissa laitonta halpakopiota myydään halvalla. Vaarana on, että ostaja menettää rahansa ja eikä posti tuo edes piraattituotetta korvaukseksi.

Somen piraattimarkkinat

Aurinkorannoilla ja Aasiassa matkanneet törmäävät usein aurinkolasikauppiaisiin, jotka myyvät tunnettuja merkkejä pilkkahintaan. Ostaja pääsääntöisesti tietää, että lasit ovat piraattikopioita, joilla ei ole mitään tekemistä aitojen kanssa.

Markkinoita hyvännäköisillä mutta huonolaatuisilla kopioilla selvästi on, koska myyjiä aurinkorannoilla riittää. Digitalisaatio koskee myös kaupustelijoita ja niinpä rantamyyjät ovat nyt rantautuneet someen.

Kansainvälinen aurinkolasien huippumerkki RayBan on käynyt taistelua tuulimyllyjä vastaan jo vuosia. Piraattikopioita ja laittomia nettisivuja syntyy kuin sieniä sateella, vaikka RayBanilla on oma osasto näiden piraattien etsimiseen, tuotteiden tuhoamiseen ja sivujen sulkemiseen.

RayBanin Nordic brand manager Kim Morelius kertoo, että RayBan sulki pelkästään viime vuonna arviolta 11 000 laitonta RayBan nettisivua ja tuhosi kaikkiaan 11 miljoonaa laitonta RayBan aurinkolasikopiota.

– Yhden suljetun sivun tilalle tulee hetkessä kaksi laitonta sivua, ja yhden tuhotun kopion tilalle kaksi kopiota. Kaikilla suurilla merkeillä ovat samat ongelmat, Morelius kuvaa piratismin laajuutta.

Facebookissa leviävistä laittomista kampanjoista RayBanin Suomen edustajalla ei ole omaa tietoa, mutta ei hetkeäkään epäile, etteikö niitä olisi.

Some herätti kuolleista

Tuorein Suomen facebook-tileillä leviävä RayBan-huijaus on Annual RayBan charity-event, all glasses sell only 23,99 today!

facebook, kuollut mies markkinoi, Ray ban -kampanja
Kuollut mies markkinoi aurinkolasejaTapio Räihä / Yle

Huijauskampanja menee markkinoinnissaan pitkälle, sillä se kaappasi kampanjaansa mukaan vuonna 2010 kuolleen ystäväni, joka "kutsui" facebook-kaverinsa, minut mukaan lukien, somekampanjaan, jossa luvataan ohjata puolet voitosta lasten koulunkäynnin avustamiseen.

Sillä ei ole mitään tekemistä RayBan tuotteiden kanssa, vakuuttaa Kim Morelius.

– Aitoa RayBania ei saa mistään tuolla hinnalla.

Lupaa nimen ja persoonan käyttöön ei näillä huijareilla tietenkään voi olla, ja kampanjan tekijöiden jäljittäminen on mahdoton tehtävä.

Suljettu tili avautui yllättäen

Soitin edesmenneen ystäväni tyttärelle, joka oli syystäkin hämmentynyt. En ollut ensimmäinen, monet muutkin olivat soittaneet.

– Minulla oli isäni facebook-profiilin salasana käytössäni ja poistin tilin käytöstä noin kaksi vuotta sitten, kun tilille tuli syntymäpäiväonnitteluja henkilöiltä, jotka eivät tienneet isäni kuolemasta, tytär kertoo, ja pyytää, että etten mainitsisi nimiä.

Läheiset ovat syystäkin hämmentyneitä, miten käytöstä poistettua facebook-tiliä voidaan edelleen hyödyntää?

– En poistanut sitä facebook-tiliä silloin kokonaan, kun se silloin tuntui niin vaikealta. Nyt kun tili on yhtäkkiä tullut aktiiviseksi, pitää minun lähettää facebookille virallinen dokumentti, kuten kuolintodistus, että he poistavat koko tilin. Muuten en saa sitä poistettua, tytär kertoo.

Tyttären mukaan kuolintodistuksen lähettäminen facebookille pitäisi olla kohtuullisen helppoa, kun tietokoneet ovat tuttuja ja todistus on sähköisessä muodossa.

Some ei unohda

Ilman tilin poistamista, facebook-kaverit voivat saada vuosittaisen muistutuksen edesmenneen syntymäpäivästä tai muusta merkkipäivästä. Minullakin on edelleen pari edesmennyttä tuttavaani, joiden syntymäpäivistä facebook ystävällisesti muistuttaa.

Facebook tarjoaa myös mahdollisuutta säilyttää profiili kuoleman jälkeen .

Perintöyhteyshenkilö on henkilö, jonka haluat hallinnoivan käyttäjätiliäsi poismenosi jälkeen. Hän voi muun muassa kiinnittää julkaisun aikajanallesi, vastata uusiin kaveripyyntöihin ja päivittää profiilikuvasi.

Avoimeksi kuitenkin edelleen jää, miten käytöstä poistettu tili avautui uudelleen ja miten joku kampanja sai mahdollisuuden käyttää kuolleen henkilön tiliä hyödykseen? Parin päivän facebook-sääntöjen tutkiminen ei tuonut yksiselitteistä vastausta.

Se kuitenkin selvisi, että facebookissa "käytöstä poistaminen" ja "poistaminen" ovat eri asioita. Edellinen säilyttää tilin ja profiilin mutta poistaa sen käytöstä esimerkiksi määräajaksi, jälkimmäinen poistaa tilin lopullisesti.

Epäilen myös, että mikäli "tykkäät" jostain kampanjasta kerran, on tilisi kampanjan tekijöillä käytössään vielä vuosia eteenpäin, jos et ole sitä erikseen kieltänyt. Ehkä näin kävi myös edesmenneelle ystävälleni?

Voit kieltää käyttäytymiseen perustuvan mainonnan, jos et halua, että Facebook ja muut ohjelmaan osallistuvat yritykset keräävät tietoja sivustojen, laitteiden tai sovellusten käytöstä Facebookin ulkopuolella mainosten näyttämistä varten. Euroopassa kieltäytyminen tapahtuu European Digital Advertising Alliancen kautta. Voit kieltää käyttäytymiseen perustuvan mainonnan myös mobiililaitteen asetuksista. (facebook)

Kansalaisilla on vielä paljon opittavaa sosiaalisen median markkinointikäytännöistä ja omista oikeuksistaan, joita tuntuu digikehityksen tässä vaiheessa olevan varsin vähän.