Peli, joka luotsaisi pojan lukemaan, olisi "tuhannen taalan paikka"

Monissa maissa eroa tyttöjen ja poikien lukutaidossa on onnistuttu kaventamaan, Suomessa ei. Maanantaina kerrottiin, että noin joka kymmenes suomalainen 15-vuotias lukee luvattoman huonosti.

pelit
Mies katsoo tietokoneen ruutua.
Laura Tolonen / Yle

Yliopistotutkija Inga Arffman sanoo, että riittämätön lukutaito on ennen kaikkea yksilön tragedia. Yhteiskunnallekin heikosti lukeva nuori on melkoinen menetys.

Suomalaisnuorten lukutaitoa on tutkittu viittä PISA-tutkimusta vertaamalla. Tutkittavia oppilasryhmiä jaettiin osiin muun muassa vanhempien koulutuksen mukaan tai sen mukaan, miten paljon lukeminen kiinnostaa nuorta. Kaikkiaan osaryhmiä tuli neljä. Sen jälkeen katsottiin, missä osaryhmissä lukutaito oli vuodesta 2000 vuoteen 2012 heikentynyt kaikkein eniten.

Tulos oli se, että lukutaito oli heikentynyt eniten ryhmissä, joissa vanhempien koulutus oli heikoin ja varallisuutta oli vähiten.

Arffmanin mukaan lukemisen sukupuolierot ovat olleet Suomessa aina suuret: esimerkiksi PISA-tutkimuksessa vuonna 2000 ero Suomessa oli kaikkein suurin, yli 50 pistettä. Vuonna 2012 ero tyttöjen ja poikien lukutaidossa oli jo 62 pistettä.

– Tämä tarkoittaa noin 1,5 kouluvuotta. Ero poikien ja tyttöjen lukutaidossa on todella suuri, kansainvälisestikin.

"Pojilla on sitä muuta tekemistä"

Monissa muissa maissa tätä eroa tyttöjen ja poikien lukutaidossa on onnistuttu kaventamaan, Suomessa ei.

– Pojilla on sitä muuta tekemistä, esimerkiksi tietokonetta ja pelaamista. He eivät tartu kirjaan niin usein kuin tytöt. Nämä ovat yhteydessä: mitä enemmän lukee, sitä enemmän lukutaito kehittyy.

Poikien lukutaidon parantamiskeinoja on pähkäilty erilaisissa komiteoissa, sanoo tutkija. Yksi lukemisen edistämiskeino on se, että pojille annetaan vapaus etsiä itse kirjat, jotka heitä kiinnostavat.

Myös opettamisen toiminnallisuus ja vaihtelevuus saattavat olla pojille hyväksi, ja tämä on otettu huomioon uudessa opetussuunnitelmassa. Tässä auttavat internet, draama ja sähköinen lukeminen, pohtii Arfman.

Jos joku osaisi kehittää pelin, jolla poika houkuteltaisiin kaunokirjallisuuden pariin, se olisi tuhannen taalan paikka, sanoo Arffman.