Lukijat ihmettelevät Postin mollaamista: Jos ei maksa lisäpalveluista, tavaran vahingoittuminen on oma moka

Tavarat saapuivat perille revittyinä, märkinä ja ilman pahvilaatikkoa, kuvailevat Ylen lukijat karuimpia kokemuksiaan Postin palveluista. Moni muistuttaa, että on lähettäjän omalla vastuulla, jos arvokasta lähetystä ei suojaa.

Kuva: Hanna Lumme / Yle

Kysyimme Ylen lukijoilta, ovatko heidän postipakettinsa aina löytäneet perille vahingoittumattomina vai onko lähetyksissä ollut ongelmia. Moni jakoi tarinansa siitä, miten kirjeet ja paketit eivät ole läheskään aina tulleet perille siinä kunnossa ja ajassa kuin olisi kohtuullista.

– Kerran Postin kuriiri toi huollosta paluumatkalla olleen PS3:n. Paketin kyljessä oli ammottava reikä, vähän niin kuin sitä olisi lyöty kirveellä. Sisältö tottakai tohjona. Kuriiri toimitti paketin niin, että kyseinen kylki oli käännetty alaspäin. Sanallakaan ei maininnut asiaa vai häipyi nopeasti heti, kun sai kuittauksen. Vietiin paketti takaisin postiin ja saatiin lopulta täysi korvaus ja vähän päällekin, nimimerkki Karua kirjoittaa.

Hän kertoo, että välillä myös saapuva tai lähtevä kirjepaketti on kadonnut matkalla.

– Välillä näitä kadonneita paketteja saapuu puolisen vuotta myöhässä perille.

Myös monella muulla on huonoja kokemuksia.

Ei ole yksi eikä kaksi kirjapakettia, jotka ovat saapuneet perille kannet sen näköisinä, että ovat silppurissa käyneet.

Nimimerkki Posti on paketintuhoaja

– Ei ole yksi eikä kaksi kirjapakettia, jotka ovat saapuneet perille kannet sen näköisinä, että ovat silppurissa käyneet. En uskalla postin kautta lähettää mitään vähänkään arvokkaampaa, vaan käytän kuriirifirmoja, _Posti on paketintuhoaja _sanoo.

Nimimerkki Kalju taikuri  lähetti kesällä lahjaksi posliiniastian, huonolla menestyksellä.

– Paketointi oli tehty niin huolellisesti, että se olisi kestänyt seinään heittämisenkin, ja särkyvää-tarra oli kassatyöntekijän suosituksesta ostettu. Perille tullessa paketti oli "kuin jääkaapin alle jäänyt," mutta tämä tai särkyvää-tarrakaan eivät tehneet mitään eroa korvaussummaan.

"Yritän vältää särkyvän, saati arvokkaan lähettämistä"

NimimerkkiTuurilla mennäänkertoo, ettei lähettäisi mielellään postitse mitään.

Perille tullessa paketti oli "kuin jääkaapin alle jäänyt," mutta tämä tai särkyvää-tarrakaan eivät tehneet mitään eroa korvaussummaan.

Nimimerkki Kalju taikuri

– Yritän kyllä viimeiseen asti välttää särkyvän, saati arvokkaan lähettämistä postitse. Kun (ei siis jos) Posti hukkaa paketin, sitä ei juurikaan kiinnosta asian selvittäminen. Korvauksesta nyt puhumattakaan. Jos mikä tahansa muu yritys kohtelisi asiakkaitaan niin kuin Posti kohtelee, se olisi äkkiä entinen yritys.

Nimimerkki Posti on pop kertoo hänelle pari vuotta sitten ulkomailta tulleesta lähetyksestä.

– Tavarat saapuivat perille revittynä, märkänä ja ilman pahvilaatikkoa. Pahvilaatikosta oli jäljellä pieniä paloja. Postin mukaan vahinko oli tapahtunut jo maapallon toisella puolella. Näytti siltä, että oli jäänyt sateeseen ja joku oli ajanut paketin päältä. Onneksi joku oli kerännyt tavarat ja paketin silput muovipussiin.

Näytti siltä, että oli jäänyt sateeseen ja joku oli ajanut paketin päältä.

Nimimerkki Posti on pop

– Aika outoa oli silti, ettei paketista ollut jäljellä osoitelappua ja tuli silti perille. Osaavat varmaan Postissa telepatiaa tms. Verolappuset hävisivät myös yhtenä keväänä. Postin mukaan vain verovirastolla on lähettäjänä oikeus kysellä sitä, mihin kirje hävisi, ei minulla, hän jatkaa.

"Ihmisvoimin ei nykyisiä postimääriä pystyisi riittävän nopeasti käsittelemään"

Nimimerkki Jussi kertoo postittavansa viikottain satoja lähetyksiä. Hänen mukaansa viime aikoina lähetyksiä on jäänyt matkalle.

– Usein saattaa lähetys olla myös avattu ja siitä puuttuu jotain. Kerrankin lähetys oli kappaleina ja kuoressa trukinpyörän jäljet. Mekin olemme harkinneet siirtymistä muiden tarjoajien palveluihin. Kyllä tällaisissa huolimattomuuden tai laitevian aiheuttamissa tapauksissa korvaus tulisi olla tuntuvampi, mutta ehkä Postikin huomaa kilpailun liian myöhään, kuten VR.

Jos ihmiset näkisivät, millaista kohtelua paketit ja kirjeet automaattisilla lajittelulinjastoilla kokevat, he ymmärtäisivät, ettei mitään särkyvää kannata laittaa sinne, edes tukevasti pakattuna.

Nimimerkki Entinen postilainen

– Viime vuosina Suomesta Keski-Eurooppaan saapuneet lähetykset ovat tulleet lähes järjestään repaleisina ja paikattuina. Jos ne ylipäänsä saapuvat perille. Posti syyttää mielellään aina muita, mutta peiliin se ei halua millään katsoa. Jostain syystä nämä repalaiset paketit tulevat kuitenkin nimenomaan Suomesta, ei muista maista, kirjoittaa nimimerkki Terveisiä Keski-Euroopasta.

Nimimerkki Entinen postilainen huomauttaa, että asiassa on kaksi puolta.

– Postin säännöt ovat jo iät ajat sanoneet, että heillä ei ole mitään vastuuta, jollei paketti ole erikseen määritelty ja maksettu hellävaroen käsiteltäväksi. Kurjaa on myös se, että Posti veloittaa erikoiskäsittelystä mansikoita, mutta jos ihmiset näkisivät, millaista kohtelua paketit ja kirjeet automaattisilla lajittelulinjastoilla kokevat, he ymmärtäisivät, ettei mitään särkyvää kannata laittaa sinne, edes tukevasti pakattuna. Toisaalta, Postia ei voi automatiikan käytöstä syyttää, koska ihmisvoimin ei nykyisiä postimääriä pystyisi riittävän nopeasti eikä järjellisillä hinnoilla käsittelemään.

Lukijoiden vinkit: Sanomalehteä, kuplamuovia ja jättimäinen laatikko

NimimerkkiIlkimyksen enovaijaakertoo omat vinkkinsä siihen, miten varmistaa lähetyksen pääseminen perille ehjänä.

Minulla on tapana pakata tavarat ylettömän isoon pakettiin, johon laitan rutkasti sanomalehtiruttua, kuplamuovia ynnä muuta.

Nimimerkki Ilkimyksen enovainaa

– Minulla on tapana pakata tavarat ylettömän isoon pakettiin, johon laitan rutkasti sanomalehtiruttua, kuplamuovia ynnä muuta. Sellainen saa vähän ruhjoutuakin. Jos puhelin pitäisi lähettää, vakuuttaisin paketin (jos sellainen nyt asiamiespostissa onnistuu).

Tonttu puolestaan kertoo, ettei mielellään lähetä tärkeitä paketteja postitse.

– Mieheni oli yhtenä jouluna postin lajittelijana. Sen jälkeen en ole postille uskaltanut rikkoutumisherkkiä paketteja antaa. Jos on vaara rikkoutumisesta tai taittumisessa särkymisestä, kirjoitan ennemmin herkästi päälle "särkyvää" tai "älä taita", tarvittaessa myös englanniksi "fragile". Herkimmät paketit välitän kuitenkin vastaanottajalle perinteisellä "aasi/joulupukki kantaa" -menetelmällä eli pyytämällä toiselle paikkakunnalle menevää tuttua toimittamaan tavaran perille.

"Aina ovat postipaketit tulleet ehjänä perille"

Lukijoilla on myös hyviä kokemuksia kirjeiden ja pakettien lähettämisestä postitse.

– Aina ovat postipaketit tulleethyvin ja ehjänä perille! Toivon mukaan palvelun ja työn taso ei laske kun henkilökunta minimoidaan, kirjoittaaHope.

Mikäli lisäpalvelun ostaminen ei kiinnosta, niin vahingoittuminen on oma moka.

Nimimerkki Mikki

– Kummallista valittamista: on yleisesti tiedossa, että postin automatisoiduissa järjestelmissä on kovakourainen käsittely. Mikäli lisäpalvelun ostaminen ei kiinnosta, niin vahingoittuminen on oma moka. Ei lajittelukeskuksissa ole mitään mahdollisuutta ruveta selvittämään, onko juuri sinun pakettisi särkyvää, jos ei ole merkintöjä. Itse laitan vain vähäpätöisemmät kirjeet tavallisena kirjeenä, kaikki tärkeämmät esim. pikana tai kirjattuna, Mikki sanoo.

– On päivänselvää, että jos arvokkaan esineen jättää postin kuljetettavaksi, se täytyy lähettää vakuutettuna. Jos lähettäjä käyttää tavallista kirjettä, voi syyttää vain itseään, huomauttaa myös Järjen käyttö sallittua.

– On tietysti mukavaa huutaa, että "posti on syypää" ja että lisää rahaa pitäisi saada vaikka tosiasiassa ei ole vaivautunut lukemaan kuljetusehtoja eikä ostamaan palvelua, jossa tällainen rikkoutuminen olisi korvattu. Kyse on vähän samasta kuin että Ladan ostaja vaatisi itselleen Mersua, ST sanoo.

"Pakkauksella voi pelata vaikka jalkapalloa, eikä tavara rikkoudu"

Jiiakertoo postittaneensa kymmenen vuoden aikana noin 100 pakettia. Lähetysten arvo on vaihdellut parista eurosta tuhanteen euroon.

Tällä menetelmällä kun olen tavarat lähettänyt, ei koskaan ole mitään särkynyt, edes postissa!

Nimimerkki Hans

– En ole koskaan ostanut kallista "särkyvää-leimaa" tai vakuutusta, vaan pakannut tuotteet niin hyvin, että ne kestävät kovaakin käsittelyä. Paketit ovat aina päätyneet ehjänä perille.

– Olen tilannut netistä vuosien mittaan varmasti kymmeniä paketteja, ellei jopa satoja. Yhtään rikkinäistä ei ole tullut, ainakaan sellaista, joka olisi johtunut selkeästä kaltoinkohtelusta. Huonosti pakatuissa CD-levyissä melkein poikkeuksetta on kannessa halkeama, mutta en menisi siitä postia syyttämään, jos CD:n suojana on vain ohut pahvilaatikko, Pääkaupunkiseutulainen sanoo.

– Kaksi pahvilaatikkoa sisäkkäin ja täytettä väliin. Puhelin tiiviisti sisemmässä laatikossa. Pakkauksella voi pelata vaikka jalkapalloa sen jälkeen, eikä tavara rikkoudu. Tällä menetelmällä kun olen tavarat lähettänyt, ei koskaan ole mitään särkynyt, edes postissa! summaa nimimerkki Hans.