1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. liikenne

Ei käynnisty ilman ureaa – vaikuttaako liuoksilla läträys dieseleiden suosioon?

Yhä puhtaampien pakokaasupäästöjen tavoittelu on johtanut uusien dieselautojen arkikäytössä erikoisiin ratkaisuihin. Auton ostajalle voi tulla yllätyksenä, että polttoaineen lisäksi autoon on aika ajoin tankattava myös virtsa-ainetta eli ureaa.

liikenne
Ureaa muovipullossa.

Syyskuun alusta uusien diesel-autojen tulee täyttää pakokaasujen Euro 6 -päästönormit. Ne ovat luonnollisesti pakokaasujen päästön suhteen aiempaa tiukemmat, joten autojen valmistajat ovat joutuneet kehittelemään pakokaasun puhdistusjärjestelmiä.

Markkinoilla on kahta kilpailevaa järjestelmää: lisäaineella toimivaa ja suodattimella toimivaa.

Lisäaineella pakokaasuja puhdistava moottori edellyttää, että autoon lorautetaan aika-ajoin ureaa eli virtsa-ainesta.

Kansan suussa aine on saanut alatyylisen nimen "kusivesi", mutta yhdeltä kauppanimeltään se on AdBlue. Liuoksen käsittely vaatii autonomistajalta suojautumista.

Urean käsittely ja säilytys vaatii huolellisuutta

– Kädet on syytä suojata kumihansikkain, kun ainetta käsitellään. Pakkauksessa on ohjeet, ja sen mukaan kun toimii, niin asia hoituu kunnolla, kertoo huoltopäällikkö Toni Louho Herttoniemen Laakkoselta Helsingistä.

Urealiuosta lisätään omasta täyttöaukostaan, jonka sijainti vaihtelee mallikohtaisesti. Yksi aineen valmistajista kertoo nettisivuillaan, että AdBlue voi aiheuttaa kalliita seurauksia, mikäli sitä vahingossa menee polttoaineen sekaan. Myöskään vettä ei saa päästää liuoksen sekaan. Liuos myös voi jäätyä jo 11 pakkasasteessa, joten myös sen säilytykseen on kiinnitettävä erityistä huomiota.

AdBlueta ei kuitenkaan tarvitse lisäillä joka tankkauksen yhteydessä. Esimerkiksi Peugeotin mallistossa ainakin yhdessä mallissa lisäysväli on noin 10 000 kilometriä.

Aineen riittävyydestä kannattaa kuitenkin huolehtia, sillä mikäli se pääsee kokonaan loppumaan, on järjestelmä rakennettu niin, että auto ei enää käynnisty.

Jos varoituksiin ei reagoida, auto lakkaa toimimasta.

Toni Louho, huoltopäällikkö

– Kyllä. Auto kyllä varoittaa hyvissä ajoin, yleensä pari tuhatta kilometriä ennen lisäaineen loppumista, ja jos näihin varoituksiin ja huomioihin ei reagoida, niin lopulta auto lakkaa toimimasta, vahvistaa Louho.

Uudet järjestelmät nostavat todennäköisesti dieseleiden hintoja

Diesel-autoilijan arki monimutkaistuu, mutta autoteollisuudessa ei uskota, että tämä pelottaisi diesel-autojen ostajia.

– Onko se sitten jollekin suuri vaiva? En usko. Liuosta saa huoltoasemilta, ja se on vähän niin kuin tuulilasinpesunesteen täyttämistä. Sitä tarvitsee täyttää jopa harvemmin. Ja jos autoilija on ympäristöasioista tiedostava, niin AdBlue, joka vähentää säänneltyjä päästöjä autossa, saattaa olla jopa ostoon kannustava asia, arvioi toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojista.

Vaikka nesteiden kanssa läträily sinänsä ei dieselinsuosioon vaikuttaisikaan, saattaa se vaikuttaa toisella tavalla. Uusien järjestelmien lisäily autoihin nimittäin maksaa, ja viime kädessä maksaja on aina kuluttaja.

Dieselin osuus muutenkin laskussa

Juhani Laurikko, VTT

– Dieselin osuus on ollut muutenkin laskussa sen keikauksen jälkeen, kun vero muuttui 2008, kun dieselin ja bensiinin myynti meni tasan. Ja siitä on tultu pari pinnaa joka vuosi alas, mikä johtuu pitkälti siitä, että bensiiniautojen kulutus on lähtenyt laskuun, ja ihmiset ovat huomanneet, että bensastakin saa taloudellisen, pohtii johtava tutkija Juhani Laurikko VTT Oy:stä.

– Voi olla, että tämä on yksi (dieselin suosioon vaikuttava) tekijä. Yksi tekijä on ainakin Euro6, joka vaikuttaa dieselautojen hintaan, koska pakokaasun puhdistusjärjestelmästä tulee lisäkustannus, jonka tietysti kuluttaja maksaa, hän lisää.

Autoteollisuus puhuu tulevaisuudessa jopa 800 euron hinnannoususta per auto, kun seuraava kaavailtu päästötiukennus, Euro6c-normi tulee voimaan.

Lue seuraavaksi