TV-mainoksista tulossa henkilökohtaisempia

Nuoret ihmiset ja kiireiset vanhemmat katsovat tv-sarjoja ja ohjelmia yhä enemmän netin kautta tai tallenteilta. TV-mainonnan personointi on nettimainontaa vaikeampaa, mutta muutosta on ilmassa. Esimerkiksi verkkoyhtiö Digita ryhtyy kehittämään uusia tv-mainontaan ja sisältöjen personointiin liittyviä palveluita.

talous
Nainen kaukosäädin kädessä television edessä.
Henkilökohtaisen mainnon lisääminen edellyttää, että ihmiset suostuvat kertomaan enemmän itsestään ja sallivat mainonnan.Mikko Kuusisalo / Yle

Radio- ja tv-ohjelmia välittävä Digita laajentaa välityspalvelunsa nyt myös nettiin. Antenni-tv-verkossa on ollut katsottavissa kesäkuusta lähtien Nelonen Median Ruutu.fi-palvelu ja tulevaisuudessa tarjontaa aiotaan laajentaa. Digitan mukaan ideana on yhdistää antenni tv:n ja internetin parhaat puolet.

– Palautteen perusteella kuluttajat ovat innostuneita etenkin siitä, että ohjelmaa voi siirtyä katsomaan alusta, vaikka olisi sattunut siitä vähän myöhästymään, sanoo johtaja Markus Ala-Hautala Digitasta.

Internet-sisältöjen tuomista televisiolähetyksiin vauhdittaa katsomiskulttuurin muutos.

Etenkin nuoriso katsoo yhä enemmän ohjelmia mobiilisti ja kiireiset vanhemmat seuraavat perässä. Ohjelmat katsotaan tallenteilta tai tilataan viikonlopun iloksi koko uutuussarja. Katsotaan ohjelmat siis silloin kuin huvittaa ja millä laitteella milloinkin.

Mainostajat ovat pysytelleet netissä varsin hyvin potentiaalisen asiakkaan kintereillä. Mekko-, matka- tai polkupyörämainosta tulee pitkään sen jälkeenkin, kun on sattunut sellaista joskus netin kautta etsimään. Tv-mainonta on menossa samaan suuntaan.

Mainontaa juuri sinulle suorassa lähetyksessä

Ruutu.fi-palvelun yhteydessä Digita kertoi kehittävänsä uusia tv-mainontaan ja sisältöjen personointiin liittyviä palveluita.

– Mainokset henkilökohtaistuvat entisestään eli jos kuluttaja on kertonut olevansa kiinnostunut autoista niin hänelle voidaan kohdistaa enemmän automainontaa. Mainontaa on mahdollista kohdentaa yhä enemmän myös alueellisesti ja tulevaisuudessa kaikki tämä jopa suorassa lähetyksessä, sanoo johtaja Markus Ala-Hautala.

Tulevaisuudessa myös tallennetun elokuvan mainokset päivittyvät.

– Eli viime viikon K-kaupan makkaramainos on vaihtunut tämän viikon S-ryhmän limsamainokseksi, kertoo toimitusjohtaja Jari Muikku Digital Media Finlandista.

TV:lle uusia ominaisuuksia

Henkilökohtaisen mainonnan lisääminen edellyttää, että ihmiset suostuvat kertomaan enemmän itsestään ja sallivat mainonnan.

– Vaikka tietoa olisi kerätty laillisesti ja asiallisesti, niin yksityisalueelle meneminen on silti hyvin herkkää. Jos mainos loukkaa kuluttajaa mitenkään, niin silloin on sen tuotteen osalta peli menetetty, Muikku varoittaa.

Digitan tarjoama linkki nettiin kertoo Muikun mukaan siitä, että entistä enemmän sisällön jakelu on päätelaitteesta riippumatonta. Televisiota voidaan käyttää muuhunkin kuin ohjelmien vastaanottamiseen tai tallenteiden katseluun.

– Televisioon on tulossa uusia ominaisuuksia joiden pitäisi tuoda lisäarvoa kuluttajalle. Palveluntarjoajille se tarkoittaa puolestaan uudenlaista liiketoimintaa.