Haaparanta hamuaa henkilöliikennettä junaradalleen

Tällä hetkellä pari vuotta sitten kunnostettua rataa käytetään vain rahtiliikenteeseen. Radan kunnostaminen maksoi 3,6 miljardia kruunua.

Haaparannan kunta
Haaparannan rata, vihkiäiset, Haparandabanan, 2012
Yle / Kyösti Vaara

Haaparannalla elää toivo, että pari vuotta sitten uusitulle Haaparannan radalle saataisiin henkilöliikenne kulkemaan.

Radio Norrbottenin mukaan alueellinen joukkoliikenneviranomainen on näinä päivinä lähettämässä maakäräjille yhteisrahoitushakemuksen, jotta henkilöliikenne saataisiin käynnistettyä Haaparannan ja Luulajan välillä.

Haaparanta, Kalix, Boden ja Luulaja ovat jokainen luvanneet rahoittaa hanketta viidellä miljoonalla kruunulla vuosittain. Myös Norrbottenin maakäräjät on aikaisemmin aikonut tukea hanketta samalla summalla.

Sen lisäksi valtiolta tarvitaan vielä 10 miljoona kruunua, jotta radalla päästäisiin aloittamaan parin vuoden sisään viisi päivittäistä vuoroa Haaparannan ja Luulajan välillä.

Kaksi vuotta sitten käyttöön vihityn radan kunnostaminen maksoi 3, 6 miljardia kruunua. Tällä hetkellä Euroopan nopeinta rautatietä käytetään vain rahtiliikenteeseen.