Moni suomalainen käyttää rahaa hövelisti – kuitti alkaa kiinnostaa, kun ostos maksaa yli 20 euroa

Suomalaiset eivät ole turhan tarkkoja ostoskuiteistaan. Etenkään pienistä ruokaostoksista ei usein haluta kuittia.

Kotimaa
Myyjä antaa vaihtorahat takaisin ostoksesta.
Antti Makkonen / Yle

Kuittipakko ja pikkukauppojen täyttyvät roskikset ovat saaneet aikaan vilkkaan keskustelun netissä. Monet kertovat vaativansa ostoskuitin vain niistä tuotteista, joissa on takuu tai jotka voi joutua vaihtamaan.

Kuitin otan ja säilytän vain sellaisista ostoksista, joilla on takuu tai mahdollisesti joudun palauttamaan tuotteen.

Ruokakaupoissa, kioskeissa, yms. en ota kuittia koskaan. Kuitin otan tuotteista, jotka voi joutua palauttamaan tai vaihtamaan tai kuitissa on tuotteelle takuu.

Otan kuitin silloin kun ostan kestokulutustuotteen jolla on takuu, tai teetän autoon tai kotiin remonttia joissa saattaa tulla jälkikäteen keskustelua siitä mitä on tehty.

Otan kuitin vain kalliimmista ostoksista (tietokone, puhelin, yms.), joiden kanssa voi tulla takuuasioita.

Kioskilla sanotaan kuitille ei

Kuitin vastaanottohalukkuus usein kasvaa sitä mukaa, mitä suuremmasta summasta on kyse. Etenkin pienillä ruokaostoksilla käydessä kuitti jää usein kauppaan.

Yleensä päivittäisostosten, alle parinkymmenen euron kuitit jäävät ottamatta.

Itse otan kuitin ruokaostoksista ja muista isommista hankinnoista. Kioskeista, huoltoasemilta ja parturista en ota kuittia, eli alle parinkympin ostoksista. Kuitin pyydän aina siinä tapauksessa, jos minulle ei tarjota sitä. Jos tarjotaan, niin sanon "kiitos ei".

Aina otan kuitin muista paitsi kioskiostoista (alle 10 euroa 1 tai 2 tavaraa) laskun tarkistamiseksi.

Monet muistuttavat myös siitä, miksi kuitti kannattaa ottaa.

Otan aina kuitin, sillä toiseen kauppaan mennessä voi muuten joutua maksamaan uudelleen samat tavarat.

Kuitin ottamisesta ei ole vaivaa, siitä näkee jälkeenpäin hinnat ja jos ostoksista on huomautettavaa, voi todistaa ostonsa.

Suurien kauppojen tarjousten kohdalla tuntuu olevan pikemminkin sääntö, että kassa veloittaa tarjouksesta huolimatta normaalihinnan.

Haluan aina kuitin, vaikka en sitä usein tarvitsekaan. Tuskin meistä monikaan katsoo suopein silmin vapaamatkustajia, jotka kiertävät mahdollisesti veroja.

Miksi edes kysytään?

Eniten keskustelijoita ihmetyttää se, miksi asiakkaan halukkuutta kuitin vastaanottamiselle tiedustellaan kassalla erikseen.

En ymmärrä, miksi pitää kysyä, tarviiko asiakas kuittia. Mitä kassa sillä tiedolla tekee? Antaisi kuitin kuten vaihtorahakin annetaan.

Mielestäsi kuitti siis tulee antaa kaikille kysymättä, vaikka kokemuksen mukaan harva niitä haluaa tai viitsii ottaa mukaansa.

Luulisi olevan itsestään selvää, että kuitti annetaan automaattisesti ja se on asiakkaan oma asia, mitä sillä tekee. Suurien kauppojen tarjousten kohdalla tuntuu olevan sääntö, että kassa veloittaa tarjouksesta huolimatta normaalihinnan.

Joidenkin mielestä kuittihalukkuuden kysyminen jopa ohjaa asiakasta kieltäytymään kuitista.

Minusta kuitti pitää antaa aina ilman kyselyä asiakkaan käteen, riippumatta ostoksen tai palvelun hinnasta. Kysymys "otatko kuitin" tarkoittaa, tai ainakin esitetään sillä äänensävyllä, että "et kai halua kuittia".

Moni helposti vastaa "No en mä tarvitse". Ikään kuin olisi parempi olla ottamatta – kuitin ottaminen olisi jotenkin epäluottamuslause kaupalle.

Kuiteistaan tarkimmat puolestaan harmittelevat sitä, että kuittia pitää usein pyytää.

Harmittaa kyllä todella paljon se, että sitä kuittia ei tarjota minulle, vaan se pitää aina muistaa pyytää. Varsinkaan kahvilat eivät kuittia anna.

Tunnen itseni kerjääjäksi, kun joudun toistamaan "haluan kuitin". Parempi olisi, että kuitti olisi selviö ja asiakas sanoisi ettei halua, jos ei halua.

Kuitin pyydän aina siinä tapauksessa, jos minulle ei tarjota sitä. Jos tarjotaan niin sanon "kiitos ei".

Roskien määrä on pieni pulma

Kioskiyrittäjä valitti Ylen aiemmassa jutussa sitä, että roskakori pitää tyhjentää monta kertaa päivässä kuittiroskan vuoksi. Keskustelijoiden mielestä roskien kertymisestä valittaminen ei voi olla iso ongelma.

Kauppiaan tulisi olla ONNELLINEN, kun saa tyhjentää usein roskakoriaan eli MYYNTI KÄY.

Jos jokainen alkaisi ottaa kuitin niin roskaamisen määrä moninkertaistuisi. Nyt ne sentään laitetaan kootusti kaupan omaan roskakoriin. Jos yrittäjälle tulee "kuittiroskista" ongelmia, hän on väärällä alalla. Pieniä ovat silloin yrittäjän ongelmat.

Roskiksien tyhjentäminen kuuluu asiaan. Jos vähän useammin tyhjäys on ongelma, pitää katsoa peiliin.

Jos yrittäjälle tulee "kuittiroskista" ongelmia, hän on väärällä alalla. Pieniä ovat silloin yrittäjän ongelmat.

Kuittipakon alkuperäiseen tarkoitukseen, harmaan talouden kitkemiseen, keskustelijat suhtautuivat pääosin epäilevästi.

En puolusta enkä kannata harmaata taloutta mutta tällaisella sääntelyllä sitä ei torjuta. Paljonkohan valtion verotulot ovat nousseet kuittipakon voimaaan tulon jälkeen?

Kuitista viis, ei kuittipakko harmaata taloutta estä, koska kassajärjestelmiä voi aina manipuloida, mutta korttimaksut estävät.

Lähes kaikki harmaantalouden kitkentähankkeet ovat puppua eivätkä palvele alkuperäistä tarkoitustaan. Niin kuittipakko, tilaajavastuupalvelu, veronumeropalvelu, ilmiantopalvelu jne. työllistävät paperinkääntäjien jo ennalta mittavaa ammattikuntaa.

Koko keskustelun voit käydä lukemassa täältä.