1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. urheilu

Räyskälä-säätiön uusi toiminnanjohtaja: "Kunhan taivaalle pääsee, niin se on se tärkein juttu"

Mari Heikkilän sydän sykkii Räyskälälle ja sen lentokentälle. Vajaan viiden vuoden tauon jälkeen Heikkilä vastasi myöntävästi kutsuun palata Räyskälä-Säätiön toiminnanjohtajaksi. Heikkilä tietää, että edessä on ankara rahankeruu Lopella sijaitsevan lentokeskuksen eteen.

Lopen Räyskälän kiitotiet ja rakennukset alkavat olla elinkaarensa päässä. Kuva: Kati Turtola / Yle

Maaliskuussa alkanut Lopen Räyskälän kehittämishanke täyttää heti tuoreen toiminnanjohtajan kalenterin.

Räyskälän lentokenttää ylläpitävän Räyskälä-säätiön murheenkryyni on jo jonkin aikaa ollut kentän vanha infrastruktuuri, joka vaatii korjaamista ja uuden rakentamista.

Uusi toiminnanjohtaja Mari Heikkilä tietää, että olennaisena osana omaan pestiin kuuluu rahan hankinta.

– Räyskälän kehittäminen on ensisijainen tehtäväni, jotta toiminta yleensäkin jatkuu.

Kiitotiet ovat jo lopussa

Tällä hetkellä Räyskälän kentän kiitoteiden surkea nykykunto huolettaa toiminnanjohtajaa erityisesti.

– Jotta nykyiset käyttäjät pysyvät ja saadaan uusia innokkaista käyttäjiä myös mukaan, täytyy kiitotiet saada uudelleen asvaltoitua. Ne alkavat olla niin tiensä päässä, Heikkilä huokaa.

– On ollut ihana olla muutamia aikaisia aamuja kentän laidalla ja katsella sitä aukeutta ja nauttia taas kotona olosta, hymyilee Räyskälä-Säätiön uusi toiminnanjohtaja Mari Heikkilä. Kuva: Tiina Kokko / Yle

Kiitoteiden lisäksi Räyskälän vanhoja rakennuksia pitäisi uusia tai ainakin päivittää.

Yksi iso tavoite on saada yhden saman ison katon alle majoitus, ravintola, luokka- ja kokoustilat, toimistoja sekä lisää lentokonehallitilaa

Säilytystilaa tarvitaan jatkuvasti enemmän.

Räyskälä on tienhaarassa, sillä sen odotetaan heräävän Ruususen unestaan Helsingin Malmin lentokentän alasajon myötä. Visioissa siintelee kentän alueen kehittäminen airparkiksi. Airpark-kylässä asukkaat voivat jättää lentokoneensa parkkiin asuntojensa viereen.

Onko ilmailu kallis harrastus?

Lopen Räyskälän lentokentän kupeessa olevalla matkailuvaunualueella sijaitsee 130 – 140 vaunua vakituisesti. 

– Siellä väki viettää perheineen kaikki vapaa-aikansa ja lomansa.

Kaikki ilmailun harrastajat eivät ole äveriäitä

Mari Heikkilä

Alueella voisi olla yhtä hyvin arkenakin, kun etätyö on tekniikan ansiosta mahdollista.

Mari Heikkilä torppaa mielikuvan ilmailusta kalliina vapaa-ajanviettotapana.

– Kaikki ilmailun harrastajat eivät ole äveriäitä. Ilmailun kustannukset jäävät oikeastaan monen muun harrastuksen kustannusten alle, laskeskelee Heikkilä.

Purjelentoharrastuksen suurin kustannus on lupakirja, joka maksaa 2000-2500 euron välillä.

– Kun on lupakirja, niin kerhoon liittymisen jälkeen maksetaan vain koneen vuokrasta. Koko päivän harrastukselle se on ehkä tuollainen 20-30 euroa. Purjelentokerhojen jäsenmaksut puolestaan vaihtelevat 50-200 euron välillä.

Lentokentän aava maisema sopii silmiin

Elokuun loppupuolella alkanut Mari Heikkilän toinen pesti Räyskälä-säätiön toiminnanjohtajana on kulunut tuttuja paikkoja kolutessa.

Hän ehti välillä jo lukea itsensä puutarhuriksi, mutta naisella oli koko ajan ikävä lentokentän aavoja maisemia.

– On ollut ihana olla muutamina aikaisina aamuina kentän laidalla ja katsella sitä aukeutta ja nauttia taas kotona olosta.

Heikkilä itse aloitti ilmailuharrastuksensa kolmikymppisenä. Ensimmäisenä naisen mielen vei laskuvarjohyppy ja perässä tulivat muut lajit.

– Läheisintä ilmailulajia on vaikea sanoa, koska kaikki ilmailu on ihanaa. Kunhan taivaalle pääsee, niin se on se tärkein juttu, kuvailee Räyskälä-säätiön toiminnanjohtaja Mari Heikkilä.