Maksuhäiriömerkintä ei välttämättä romuta lainatoivetta – luottokortista silti turha haaveilla

Maksuhäiriömerkintä on lähes aina este lainansaannille. Jos ihminen on kuitenkin saanut taloutensa kuntoon ja häiriön aiheuttaja on hoidettu pois, pankki voi heltyä.

Kotimaa
Pankkineuvoja näyttää asiakkaalle pankin esitettä.
Yle

Maksuhäiriömerkintä on aina este tai vähintäänkin hidaste lainansaannille. Vaikeinta, usein mahdontonta, on luottokortin hankinta.

– Käytännössä politiikka on, että maksuhäiriömerkintä estää kortin myöntämisen, sanoo OP-ryhmän päivittäisten raha-asioiden johtaja Kai Patovirta.

Helmi Säästöpankin varatoimitusjohtaja Kari Suutari komppaa.

– Pääsääntöisesti se estää lainansaannin.

Luottokortteja myöntävät rahoitusyhtiöt, joilla on tiukat pisteytykset asiakkaiden luottokelpoisuuden seulomisessa. Pankin kanssa kasvotusten neuvoteltaessa liikkumavaraa sen sijaan voi olla enemmän, vaikka maksuhäiriömerkintä kummittelisikin taustalla.

Automaattisesti lainaa ei evätä merkinnän takia.

Antti Hyvärinen

– Pankin kantaan vaikuttaa se, milloin maksuhäiriö on tullut, minkä takia ja miten lasku on hoidettu pois, kertoo johtaja Anne Sinkko Danske Bankista.

Nordean Kaakkois-Suomen aluekohtaja Antti Hyvärinen korostaa pankin harkintaa.

– Automaattisesti lainaa ei evätä merkinnän takia, mutta tärkeintä on ihmisen kokonaistilanne eli mitkä ovat nykyiset tulot ja luotonhoitokyky.

Haussa "hyviä asiakkaita"

Vaikka maksuhäiriömerkinnät ovat jatkuvasti kasvaneet, maksuvaikeuksiin ajautuneiden lainanhakijoiden määrä ei ole pankkien mukaan kasvanut samalla vauhdilla.

– Moni, jolla on merkintä, ei varmaan edes kysy lainaa, arvelee Helmi Säästöpankin varatoimitusjohtaja Kari Suutari.

Kilpailu niin sanotuista ”hyvistä asiakkaista” eli niistä joiden maksukyky on kunnossa, on koventunut.

Anne Sinkko

Toisaalta taloustilanne näkyy vanhojen lainojen ehtojen tarkistusten kasvuna. Kun maksukyky heikkenee, pankilta toivotaan pienempiä kuukausieriä tai muuta joustoa.

– Ihmiset osaavat nykyään olla ajoissa yhteydessä pankkiin, jos talousvaikeuksia alkaa ilmetä, ettei maksuhäiriömerkintöjä syntyisi, arvioi Anne Sinkko Danske Bankista.

Pankit kilpailevat tiukasti lainamarkkinoilla. Marginaaleista tingitään jos asiakas koetaan mieluisaksi.

– Kilpailu niin sanotuista ”hyvistä asiakkaista” eli niistä joiden maksukyky on kunnossa, on koventunut, näkee Sinkko.

Nordean Antti Hyvärisen mukaan tämä ei kuitenkaan tarkoita, että raha-asiansa hyvin hoitanut henkilö saisi helpommin rahaa.

– Päinvastoin, maksukyvyn tarkistaminen on tiukentunut. Tästähän pankeille tulee aina välillä sanomista, kun asiakkaan taustat ja olosuhteet halutaan selvittää tarkasti.