"Mitä enemmän autoissa on tekniikkaa, sitä vikaherkempiä ne ovat"

Autojen lisävarusteet tähtäävät sekä ajomukavuuteen että turvallisuuden parantamiseen, mutta mukana tulee myös joitakin huonoja puolia. Tekniikan lisääntyminen saattaa lisätä myös vikaherkkyyttä - eikä apuvälineisiin saa luottaa liikaa.

liikenne
Ajotietokone hoitaa ohjauksen ja kehottaa kuljettajaa havainnoimaan ympäristöä.
Ajotietokone hoitaa ohjauksen ja kehottaa kuljettajaa havainnoimaan ympäristöä.Timo Ikonen / Yle

Auto ja ajotietokone ovat nykyään erottamaton pari, vaikka kuluttajan näkövinkkelistä joskus toimimaton sellainen.

Autojen tekninen kehitys on nopeaa ja vaikka usein tarkoituksena onkin parantaa turvallisuutta, voi kehitys mennä kuluttajan kannalta myös väärään suuntaan, arvelee autoelektroniikan lehtori Vesa Linja-aho Metropolia-ammattikorkeakoulusta.

– Teknistymisen myötä autojen vikaherkkyys kasvaa eli korjattavaa tulee lisää ja korjaamolaskut ovat kalliimpia. Jos ajatellaan kansantaloutta kokonaisuudessaan, tekniikan parantuminen kyllä kasvattaa turvallisuutta ja vähentää sitä kautta onnettomuuksia, mutta mitä enemmän autoissa on tekniikkaa, sitä vikaherkempiä ne ovat, Linja-aho sanoo, ja jatkaa:

Toisaalta tekniikka myös nopeuttaa vianhakua, kun auto osaa kertoa itse, mikä sitä vaivaa

Vesa Linja-aho, autoelektroniikan lehtori

– Toisaalta tekniikka myös nopeuttaa vianhakua, kun auto osaa kertoa itse, mikä sitä vaivaa.

Autojen lisävarusteiden ja teknisten apuvälineiden kehitys voi pienentää onnettomuusriskejä – mutta vain, jos kuljettaja ymmärtää niiden merkityksen.

– Jos näihin vehkeisiin luotetaan liikaa, niistä tulee turvallisuusriski. Ne ovat siis apuvälineitä, ei ajovälineitä, ja jos kuski luottaa liikaa ja alkaa ajaa liian rennosti huolehtimatta esimerkiksi kuolleesta kulmasta, niistä tulee riesa, Linja-aho lataa.

Autot jo liian monimutkaisia?

Aikanaan sanottiin, että jos osaat korjata yhden auton, osaat korjata kaikki. Tänä päivänä auton vikojen korjaaminen itse vaatii jo oikeanlaisten laitteiden lisäksi tietotaitoa. Vikoja ei välttämättä pysty paikallistamaan myöskään missä tahansa huollossa.

Jos näihin vehkeisiin luotetaan liikaa, niistä tulee turvallisuusriski.

Vesa Linja-aho, autoelektroniikan lehtori

– Autot ovat jo niin monimutkaisia, että varsinkin harvinaisempien vikojen korjaus onnistuu joskus vain merkkihuollossa. Tämä on mielestäni huono kehityssuunta kuluttajan kannalta. Se myös tarkoittaa, että merkkihuolto maksaa vaikkapa tuhat euroa, koska kilpailua ei ole paljoa. Varsinkaan, jos halvemmista huolloista leviää semmoinen maine, etteivät ne löydä vikoja, Vesa Linja-aho pohtii.

Auto ja sen järjestelmät vaativat myös päivityksiä minkä tahansa muun elektronisen laitteen tapaan. Uusimpiin malleihin päivityksiä tehdään muun muassa huoltojen yhteydessä esimerkiksi muistitikun avulla.

– Kuluttajan kannalta olisi parasta, jos päivitykset voisi tehdä itsepalveluna internetin kautta tai muistitikulla, mutta usein asiakas haluaa palvelua ja hoitaa asian huoltokäynnin yhteydessä. Se on vähän sama, kuin että 90-vuotias ei halua käyttää verkkopankkia, vaan haluaa mennä pankkiin asioille, Linja-aho miettii.

Lisävarusteet kiinnostavat kuluttajaa

Turvallisuutta parantavia lisävarusteita autossa ovat esimerkiksi kaistavahti, edellä ajavan vauhtiin mukautuva vakionopeudensäädin ja auton omatoiminen hätäjarruttaminen törmäyksen välttämiseksi. Rinta-Joupin Autoliikkeestä Tervajoelta kerrotaan, että kiinnostusta lisävarusteisiin on ollut paljon.

Kysyntä on ollut kovaa.

Jukka Myntti, myyntijohtaja

– Kysyntä on ollut kovaa. Ihmisiä kiinnostavat turvallisuuteen tähtäävät järjestelmät sekä kaikki, mikä auttaa heitä liikenteessä, liikkeen myyntijohtaja Jukka Myntti kertoo.

Autonvalmistajien trendi on Myntin mukaan selvä.

– Taloudellisten moottorien lisäksi panostetaan entistä enemmän mukavuuteen ja ennen kaikkea turvallisuuteen tähtäävien lisävarusteiden luomiseen, ja tämä on aiheuttanut innostusta asiakkaissakin, Myntti kertoo.

Tulevaisuus on robottiautojen

Robottiteknologia yltää jo autoteollisuuteen ja muun muassa itsestään ajavaa autoa on testattu hyvälläkin menestyksellä.

– Minulta ei löydy vankkaa tietoa siitä, mitä tulevaisuudessa on tulossa, mutta kyllähän uusissakin autoissa on jo kovasti uutta ja ihmeellistä verrattuna esimerkiksi viiden vuoden takaiseen autoon, pohtii Jukka Myntti.

Vesa Linja-aholla on puolestaan selvä visio tulevasta.

– Robottiautot tulevat pikku hiljaa. Muutaman vuoden päästä jo keskihintaisissa autoissa voi laittaa vaikkapa moottoritiellä autopilotin päälle, ja siinä on kaistavahdit ja tutkat joka puolella, eli auto varoittaa, jos meinaa törmätä johonkin. Ensin tulee siis autopilotti, minkä jälkeen huomataan, että onnettomuudet vähenevät, Linja-aho kuvailee.

Robotti on ihmistä turvallisempi kuski.

Vesa Linja-aho, autoelektroniikan lehtori

Onnettomuuksien vähenemisen syy on hänen mielestään selvä:

– Googlen robottiautojenkin kolarit ovat kaikki johtuneet siitä, että ihminen on sohlannut liikenteessä. Robotti on ihmistä turvallisempi kuski, Linja-aho tiivistää.