1. yle.fi
  2. Uutiset

Yläkoululaisten nukahtamisongelmia lääkitään melatoniinilla

Joillakin nuorilla on ilmennyt niin pahoja nukahtamisongelmia, että niitä on alettu lääkitä apteekista ilman reseptiä saatavalla melatoniinilla. Melatoniini on ihmiskehon luontainen hormoni, joka säätelee uni-valverytmiä.

terveys
Nukkuva lapsi
Yle

Yläkouluikäisten nuorten nukahtamisongelmia lääkitään entistä enemmän melatoniinilla. Nukahtamisongelmat ovat lisääntyneet sosiaalisen median ja mobiililaitteiden käytön lisääntyessä.

Melatoniini on ihmiskehon luontainen hormoni, joka säätelee uni-valverytmiä. Melatoniinia saa ilman reseptiä apteekista.

– Nuorilla on unirytmi mennyt sekaisin ja heillä on vaikeuksia nukahtamisessa. Tämä johtuu usein esimerkiksi somen ja kännykän käytöstä myöhään yöhön, kertoo Imatran Mansikkalan koulun rehtori Saila Heikkinen.

Vähät yöunet heijastuvat koulussa levottomuutena, ärsyyntymisenä ja laskeneena stressinsietokykynä. Väsyneenä oppiminen ja sosiaalinen kanssakäyminen vaikeutuvat.

Myös Imatran Nuorten asemalla on havaittu, että melatoniinin käyttö on yleistynyt nuorten keskuudessa yhdessä nukahtamisongelmien kanssa. Nuorten aseman asiakkaita ovat alle 18-vuotiaat päihde- tai muista riippuvuusongelmista kärsivät nuoret ja heidän perheensä.

Iltaisin voimaan somessa liikkumiskielto

Melatoniinia käyttävät nuoret ovat yksittäistapauksia, mutta nukahtamisongelmat sen sijaan ovat hyvin yleisiä. Heikkinen korostaa kodin merkitystä nukahtamisongelmien hoidossa.

Kotiin tullessa "kaverit" tulevat mukana ja hengaavat iltamyöhään omassa huoneessa nuoren kanssa.

Saila Heikkinen

– Kasvava nuori tarvitsee vähintään kahdeksan tuntia unta yössä ja voimakkaan kasvun aikana 9-10 tuntia. Nuoren aivot tarvitsevat lepoa yön aikana, jotta opitut asiat tallentuvat. Kun on hyvin nukkunut, on keskittyminen seuraavana päivänä parempaa, Heikkinen kommentoi.

Heikkisen tärkein viesti vanhemmille on, että kotiintuloaikojen lisäksi somen käyttöön pitäisi laittaa iltaisin aikaraja.

– Moni nuori on somessa asukas, jonka verkostot ovat siellä. Kotiin tullessa "kaverit" tulevat mukana ja hengaavat iltamyöhään omassa huoneessa nuoren kanssa. Tämän vuoksi ei malteta käydä ajoissa nukkumaan.

Mobiililaitteiden sinisen valon on lisäksi todettu vaikeuttavan unen saantia.

– Kun vielä täytyy päivittää, kommentoida ja jakaa tekemisiä monessa foorumissa on varmasti myös niin levoton olo, että uni ei yksinkertaisesti tule, Heikkinen kertoo.

Lue seuraavaksi