Suomalaisharrastaja osti tallin täyteen aitoja formula-autoja – F1-maailmanmestarin ajokki tekee paluuta kilparadoille

Imatralaisen Jani Hjerpen kokoelmista löytyy neljä formula 1 -ajokkia. Yksi niistä on alkuperäismoottorilla varustettu maailmanmestarin auto. Kilpa-auto ehti pölyttyä ruotsalaisessa autotallissa 12 vuotta, kunnes Hjerppe osti sen kilpailemista varten.

urheilu
Jani Hjerppe istuu formula-auton kabiinissa
Vuoden 1997 Arrows-Yamahan V10-moottorin käynnystämiseen tarvitaan huolelliset esivalmistelut. Videolla Jani Hjerppe kertoo hankkimistaan formula 1 -autoista.

Moottoriurheilu kiehtoi, mutta ei ollut rahaa. Sitten oli rahaa, mutta ei ollut aikaa. Nyt imatralaisella Jani Hjerpellä on tarpeeksi kumpaakin, ja tallista löytyy neljä entistä formula 1 -autoa, joilla on tarkoitus myös ajaa.

Hjerppe myöntää, että formuloiden ostaminen on kallista lystiä. Hintaan vaikuttaa, kuinka originelli auto on. Alkuperäisellä kisamoottorilla varustettuja yksilöitä on harvassa.

– Hinta vaihtelee sadoistatuhansista miljooniin euroihin. Esimerkiksi yhdestä [Michael] Schumacherin autosta sai joku maksaa monta miljoonaa.

Tyypillisesti vanhoja formuloita on kaupan viiden, kymmenen vuoden päästä kauden päättymisestä. Vuoden 2014 Caterhamin Hjerppe tosin hankki tallin konkurssihuutokaupasta.

– Kyllä jokunen on nytkin netissä myynnissä. Suurin osa ei tule koskaan julkisesti myyntiin, vaan ne menevät kuskeille tai keräilijöille.

Yleensä formuloiden mukana tulee mukana iso kasa auton varaosia. Ruotsista ostetun brittiliäisen Damon Hillin Arrows-auton mukana tuli kisahaalarin lisäksi vuoden 1997 Unkarin GP:n kakkospokaali ja mapeissa kaikki data, mitä kisaviikonlopuilta oli kerätty.

Kokoelman lempiformulan keulassa numero 1

Kokoelmaan kuuluu näytösautoina toimineet vuoden 2002 Arrows ja vuoden 2000 Jaguar. Arrows'ia on ohjastanut saksalainen Heinz-Harald Frentzen ja Jaguaria brittiläinen Eddie Irvine.

Tuorein hankinta on Caterham, jota japanilainen Kamui Kobayashi ajoi viime kaudella. Hjerpen lempiformula on kuitenkin alkuperäisellä Yamahan V10-moottorilla varustettu Arrows, jolla Damon Hill ajoi hallitsevana maailmanmestarina vuonna 1997. Nykyiset turbolla varustetut f1-autot ovat Hjerpen makuun liian hiljaisia.

Näytösautojen Arrows ja Jaguar moottoreita on hieman "kesytetty" ja kytkimet on siirretty jalkakäyttöisiksi. Lisäksi niiden kabiineja on suurennettu, jotta niihin mahtuisi isompikin kuski istumaan. Vielä osiin puretussa Caterhamissa on pienikokoisen f1-kuljettajan jäljiltä niin ahdas kabiini, ettei uusi omistaja ole vielä päässyt kokeilemaan ohjaamoa. Hillin Arrows'n penkki on puolestaan kuin tehty Hjerpelle.

Seuraavaksi eläkeläisformuloiden sarjaan

Hjerppe ajaa imatralaisessa Rockmotorsport-tallissa jo ratamoottoripyöräilyn SM-sarjaa ja Radical-rata-autoilun Euroopan ja Lähi-idän sarjoja. Ensi kesänä Hillin Arrows on tarkoitus palauttaa kilparadoille, kun autoa laitetaan kuntoon Boss GP -sarjaa varten. Sarjassa entiset formula 1- ja GP2 -kilpurit kilpailevat eurooppalaisilla radoilla.

Myös Caterhamiin on tarkoitus löytää moottori Boss GP -sarjaa varten. Hillin Arrows on Hjerpen mukaan Suomen ainoa toimivalla alkuperäisellä moottorilla varustettu formula 1 -auto. Formuloiden kilpamoottoreilla ei ole tarkoituskaan päästä tuhansia kilometrejä.

– Moottorilla pääsee 500–600 kilometriä, eli noin kisaviikonloppu, kunnes sitä pitää huoltaa. Itse olen kuitenkin ostanut tämän kilpaillakseni tällä.