Käsivamma oli viedä Suomessa vierailevan pianistin puhekyvyn

Murray Perahia on vanhan koulukunnan pianotaiteilija, joka oli menettää työkykynsä parikymmentä vuotta sitten.

musiikki
Murray Perahia
Murray Perahialle pianonsoitto on olennainen osa ilmaisua.Yle

Vain muutaman säveltäjän tuotantoon erikoistunut pianisti Murray Perahia on tutkinut musiikkia vuosikymmenet. W. A. Mozartin Pianokonsertto nro 24 on erityinen, sillä se on toinen säveltäjän vain kahdesta mollipianokonsertosta.

Dramatiikan lisäksi siinä on Perahian mukaan erityistä sen määräävät dissonanssit.

– On ajateltava liikettä, tummempaa sointia ja jotain epätodellista, hän luettelee.

Tänään perjantaina Perahia soittaa Radion sinfoniaorkesterin solistina, mutta 1990-luvulla hänen uransa oli vaakalaudalla. Soittaminen sai jäädä muutamaksi vuodeksi vakavan käsivamman vuoksi. Henkinen apu löytyi, mistäpä muualtakaan, kuin musiikista.

– Se oli vaikeaa aikaa, sillä tuntui kuin en olisi pystynyt puhumaan, mutta en onneksi vaipunut masennukseen. Bachin musiikki antoi lohtua. Sen kuunteleminen ja opiskeleminen merkitsivät paljon. Kun aloin taas soittaa, soitin Bachia, Perahia kertoo.

Nyt hieman alle seitsemänkymppinen taiteilija ei malta pysyä paikoillaan. Hän konsertoi ympäri maailmaa ja jakaa oppiaan lyhyillä mestarikursseilla.

– Yksi parhaista mestarikursseistani pidettiin täällä Suomessa monia vuosia sitten. Muistaakseni se näytettiin televisiossa. Oppilaiden taso oli ilmiömäinen, ja kuulin, että vähintään kolme heistä on onnistunut luomaan uran Suomessa.

Kieli, joka on opittava

Maailmankuulu taiteilija tunnetaan paitsi loppuunmyydyistä konserteistaan myös levytyksistään, joihin uudempia hanakasti verrataan. Käsivamman jälkeen hän julkaisi merkittävän Bach-kokonaisuuden, kun edellisinä vuosikymmeninä olivat syntyneet Mozart- ja Beethoven-levytykset. On selvää, että Perahian ilmaisu on luontevimmillaan barokissa, klassismissa ja romantiikassa.

– Suurten säveltäjien musiikissa on hienointa se, että kaikki sävelet liittyvät kiinteästi toisiinsa. Ylimääräisiä nuotteja ei ole. Niistä syntyy syvällinen viesti, joka on esimerkiksi Beethovenin kohdalla rinnastettavissa suurten runoilijoiden ilmaisuun, Perahia ylistää ja mainitsee nimeltä esimerkiksi Goethen ja Shakespearen.

New Yorkissa syntyneen Perahian sukujuuret ovat Kreikassa. Politikointiin taiteilija ei ryhdy, vaikka hän toki on tietoinen Eurooppaa ja maailmaa ravisuttavasta pakolaiskriisistä. Hänen mielestään musiikki tuskin on ratkaisu, kun eri kulttuurit vääjäämättä kohtaavat.

– Musiikilla on kieli, joka on opittava. Sen voi osata vaistomaisesti, mutta toisesta kulttuurista tulevat eivät kuule sitä niin. Kiinalaisten on todella opiskeltava meidän musiikkiamme yhtä lailla kuin meidän on totuteltava heidän musiikkiinsa. Sanoisin, että Bach ja Beethoven ovat varsin monimutkaisia.

Harjoituksissa Mozart soljuu Perahian hyppysissä vaivattomasti. Hänen tulkintansa antaa muodolle rakennetta ja ryhtiä. Mitkä ovat Perahian mielestä pianistin tärkeimpiä ominaisuuksia?

– Pyrin tuomaan esiin musiikin linjakkuuden ja pitää mielessä kosketuksen lauluun, Perahia erittelee.