Autot teknistyvät yhä enemmän – onko kehitys vain positiivista?

Autojen teknistyminen ja lisävarusteet tähtäävät entistä parempaan liikenneturvallisuuteen sekä kuskin ajomukavuuteen, mutta onko kehitys pelkästään positiivista vai löytyykö siitä huonojakin puolia?

Kotimaa
Auton kojelaudassa oleva näyttö.
Simo Pitkänen / Yle

Auto ja ajotietokone ovat tänä päivänä erottamaton pari. Autojen lisävarusteet tähtäävät sekä ajomukavuuteen että turvallisuuden parantamiseen, mutta mukana tulee myös joitakin huonoja puolia.

Autoelektroniikan lehtori Vesa Linja-aho Metropolia AMK:sta toteaa muun muassa, että mitä enemmän autot teknistyvät, sitä vikaherkempiä niistä tulee. Usein uudet autot ovat nykyään myös niin monimutkaisia, että mahdolliset viat paikallistuvat vain merkkihuollossa.

Ota osaa keskusteluun

Onko autonhuolto jo liian hankalaa? Pitäisikö autonvalmistajien tähdätä siihen, että autoja pystyisi huoltamaan ja korjaamaan muuallakin kuin merkkihuollossa?

Turvavyöpakko tuli 1970-luvulla ja turvatyynyt yleistyivät vasta 1990-luvun alussa, molemmat ovat parantaneet liikenneturvallisuutta merkittävästi. Ovatko uudet lisävarusteet, kuten kaistavahti ja muuhun liikenteeseen mukautuva vakionopeudensäädin turhakkeita vai verrattavissa airbageihin ja turvavöihin? Pitääkö niihin vain tottua?

Onko autojen teknistymisessä vain hyviä puolia vai jotain sellaistakin, mistä et pidä?

Kerro mielipiteesi autoilusta ja sen teknisestä kehityksestä.